4

Studeren/leren en gezonde voeding

Auteur: Lisette Zwiggelaar Datum: 30 november 2012

sinaasappelsWe kennen het allemaal wel. Of je nou nog op school zit of naast een baan de boeken induikt. Je begint goed, maar krijgt al snel een dip. Je pakt dus wat te snacken en dan gaat het helemaal niet meer en zegt tegen jezelf “morgen beter…”

Sommige voeding is aan te raden om je hersens te ondersteunen, en sommige voeding juist af te raden. In dit artikel meer informatie over dit onderwerp.

Gezonde voeding voor tijdens studeren
Vitamine C is aan te raden voor tijdens het studeren. Het geeft energie en verhoogt de concentratie. De volgende fruitsoorten zijn echte vitamine C bommetjes:


  • Rozenbottel. Dus Roosvicee drinken is aan te raden!
  • Kiwi’s. Volg goede vitamines en mineralen, waaronder vitamine C.
  • Sinaasappel. Vers sap is een goed alternatief.
  • Aardbeien. Lekker en gezond.
  • Appels. Minder vitamine C maar andere goede eigenschappen.
  • Ook broccoli en paprika zitten vol vitamine C, maar minder handig tijdens het studeren.

Noten en zaden zijn belangrijk voor een goede hersenfunctie. Ze kunnen helpen om beter na te denken en je wordt er blij van. Dat helpt dus wel bij het studeren! Ideeën zijn:

  • Walnoten
  • Amandelen
  • Hazelnoten
  • Zonnebloempitten

Waarom geen suiker en vettig voedsel tijdens het studeren?
Misschien zegt de term suikerdip je wel wat. Je hebt suikerrijk voedsel gegeten en een half uur laten zou je liever een dutje doen dan studeren. Om dit te voorkomen kun je beter geen geraffineerde suikers eten. Dus even geen snoepjes, koekjes of frisdrank.

Ook vet voedsel kun je beter even vermijden. Als het lichaam druk bezig is met verteren, is haalt het energie uit de hersens weg. En vet voedsel kost het lichaam meer moeite dan bijvoorbeeld fruit. Ook vlees is lastiger te verteren, dus dat kun je beter even uitstellen tot het avondeten.

Dieet niet slim tijdens studie
Komt je examen eraan maar wil je eigenlijk ook een dieet gaan volgen? Doe het liever niet. Mensen die op dieet zijn scoren even goed op IQ-tests als mensen die 2 glazen alcohol ophebben. Het is dus niet bevorderend voor het studeren. Ga liever wat meer bewegen dan diëten tijdens deze periode.

Leercentrum Hardenberg
Leercentrum Hardenberg

Soms lukt het echt niet om jezelf ertoe te zetten om je huiswerk te maken. Dit kan komen door een extra uitdaging die je hebt meegekregen als ADD of PDD-NOS. Gelukkig zijn er dan instellingen die je hier mee kunnen helpen. Een mooi voorbeeld is Leercentrum Hardenberg. Met deskundige begeleiding en de intentie om ook de leerlingen via gezonde voeding te motiveren, worden leerlingen geholpen om ritme in hun leerproces aan te brengen.

Schrijf je in voor de e-mailnieuwsbrief!

Meld je aan en ontvang gratis het e-book "Een beginnersgids, stap voor stap betaalbaar gaan eten".

4 reacties op “Studeren/leren en gezonde voeding

Plaats een reactie

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

 

Kiwi&zo maakt gebruik van cookies. En dan bedoel ik niet havermoutkoekjes. Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten