Recensie: Weten van (h)eerlijk eten 2
3

Recensie: Weten van (h)eerlijk eten 2

Auteur: Lisette Zwiggelaar Datum: 5 november 2013

weten van heerlijk eten 2Een tijd geleden heb ik een recensie geplaatst over Weten van (h)eerlijk eten, deel 1. Ik was erg blij met dit boek, dus toen ik hoorde dat deel 2 uitkwam, was ik erg benieuwd! En dit boek wist de verwachtingen waar te maken.

[bol_product_links block_id=”bol_535fb0def3f3c_selected-products” products=”9200000018193962″ name=”Rineke Dijkinga 2 pl” sub_id=”Rineke Dijkinga 2 pl” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Heerlijk
Rineke en ik delen ongeveer dezelfde visie op eten. Veel gezonde producten, weinig ongezonde producten en ook voor de milieu-kwesties. Daarom was het heerlijk om dit boek te lezen, omdat ik niet constant zuivel, bloem of suiker hoef te vervangen voor gezondere alternatieven. Vaak komt ze zelf al met een alternatief als je bijvoorbeeld geen zuivel eet of liever geen aardappels eet in verband met de bloedsuikerspiegel.


Veel interessante weetjes
Ook in dit boek deelt ze interessante weetjes over de recepten. Bijvoorbeeld:

  • verwarm lijnzaad niet boven 40ºC. Dat gaat namelijk ten koste van de gezonde vetten
  • doe een beetje krijt door oxaalzuurrijke groenten als spinazie en rabarber
  • waterkefir is een goede probioticum (hierover binnenkort meer)
  • liters water drinken is niet gezond, omdat ook veel mineralen mee wegspoelen. Liever kruidenthee of warm water (bijvoorbeeld met een lepeltje sol)
  • eet niet teveel granen. Als je het wel eet, laat het lang weken zodat de fytinezuren onschadelijk gemaakt worden

Houd rekening met kwalen
Per recept staat aangegeven voor wie het geschikt is. Als preventie, voor bloedsuikerspiegelregulatie, bij darmklachten, gluten- en koemelkvrije recepten, hart- en vaatziekten, klachten van het brein en voor topsporters.

Verrassende nieuwe gerechten
Tot nu toe heb ik de ontbijtballetjes uit dit boek gemaakt, de lijnzaadcrackers en de chocopasta. De ontbijtballetjes en chocopasta zijn erg lekker, maar de lijnzaadcrackers zijn verschrikkelijk! Ik had er geen specerijen door gedaan, wat Rineke wel als suggestie geeft, en vond ze echt vies. Nou vind ik lijnzaad ook niet zo lekker, dus misschien was het ook geen slimme zet van me 😉 Verder wil ik binnenkort de ontbijtkoek nog gaan maken, de courgette-mosterdsoep, de oranje soep en nog meer.

Minpunten
Bij een recensie horen ook de minder positieve punten. De foto’s zijn mooier dan in deel 1, maar zijn nog steeds niet zo oog-strelend als bijvoorbeeld “Bespaar met Jamie” of “Het Voedselzandloper Kookboek“. Ook is dit echt een eerste druk, waar nog wat foutjes in staan. Soms mist een stap in een gerecht of een woordje (“Rabarber taart, ook als je niet vieren hebt”).

Bestellen
Ben je nieuwsgierig geworden? Bestel dan “Weten van (h)eerlijk eten 2” bij Bol.com en help zo Kiwi&zo!

 

 

Schrijf je in voor de e-mailnieuwsbrief!

Meld je aan en ontvang gratis het e-book "Een beginnersgids, stap voor stap betaalbaar gaan eten".

3 reacties op “Recensie: Weten van (h)eerlijk eten 2

Plaats een reactie
  • inge

    Onder de rubriek interessante weetjes stond er water te vervangen door warm water (bijvoorbeeld met een lepeltje sol). Wat is SOL ??????
    Alvast bedankt voor uw reactie.
    Inge


    27 maart 2014 om 13:48 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      sol of sole is een drankje waarbij je net zoveel mineraalrijk zout in water doet totdat het zout niet meer opgenomen wordt. Dit bewaar je dan in de koelkast en kun je toevoegen aan water onder andere, omdat dit voor een betere mineralenbalans zou zorgen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, ik zie de meerwaarde ten opzichte van een beetje zout toevoegen nog niet?


      27 maart 2014 om 16:48 | Beantwoorden
  • gerda

    Sinds een jaar kook ik uit de boeken van Rineke Dijkinga. En wat zo fijn is dat ik er 10 kilo van ben afgevallen. Verborgen suikers daar gaat het om. Mijn huisarts zei dat als 10 % van de bevolking dit zou doen de ziektekosten zouden dalen. Denk aan o.o. allergieeën enz. En ik was niet eens veel te dik, weeg nu 65 kilo.


    7 februari 2015 om 11:03 | Beantwoorden

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

 

Kiwi&zo maakt gebruik van cookies. En dan bedoel ik niet havermoutkoekjes. Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten