Recensie Killerbody Dieet van Fajah Lourens
0

Auteur: Lisette Zwiggelaar Datum: 5 juli 2016

Al tijden staat het boek van Fajah Lourens op nummer 1 in de Bestseller lijst van Bol hier rechts op de site. Ik begon toch wel erg nieuwsgierig te worden waar de hype nou over ging. Vandaag dus de recensie!

[bol_product_links block_id=”bol_577bc92b4a3a7_selected-products” products=”9200000054910349″ name=”killerbody pl” sub_id=”killerbody pl” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Killerbody dieet
Slank in 12 weken
Auteur: Fajah Lourens
Prijs: € 20,-
ISBN: 9789021562681
Kosmos Uitgevers

Inspirerend
Terwijl ik het boek las en de foto’s van Fajah haar lijf zag werd ik helemaal enthousiast! Het begon echt te kriebelen om zelf ook weer actief bezig te gaan. In mijn tienerjaren had ik echt zo’n killerbody (ok, ok, het was van korte duur, maar toch 😉 ). Van die gespierde banen over mijn buik en dergelijke. Toen ging ik 3x per week naar de sportschool, maar dat doe ik al lang niet meer!

Uitstelgedrag
En dan komt het stukje realiteit om de hoek kijken hè? Toen ik het boek een maand of 2 terug las, dacht ik: “wanneer mijn man in de WW zit ga ik beginnen met het sportprogramma uit dit boek”. Oftewel uitstelgedrag. Inmiddels is hij 6 weken bij huis en ben ik nog niet begonnen met het sportprogramma… Wat ik wél heb gedaan dankzij dit boek is het springtouw opgezocht (lees: ik kon hem niet vinden en mijn man heeft hem gevonden haha!) en ben begonnen met touwtje springen. Jeetje wat is dat zwaar! Ik ben begonnen vorige week met 3x 10 sprongen en probeer dat nu dagelijks te doen. Vanochtend toen ik me ging aankleden keek ik in de spiegel en zag ik ineens 2 van die banen over mijn buik lopen! Zouden het echt spieren zijn of begin ik eindelijk wat aan te komen? De tijd zal het leren…

Feest van herkenning
Wat ik echt briljant vind aan het boek is dat er 3 verschillende lichaamstypen genoemd worden. De ectomorf, de mesomorf en de endomorf. De ectomorf is dun en fijn gebouwd, heeft moeite om op gewicht te komen en spiermassa te krijgen (hé, dat ben ik!). De mesomorf is athletisch, verliest makkelijk vetmassa en kan snel spiermassa opbouwen. Je weet wel, het type waar iedereen jaloers op is… En dan heb je nog de mesomorf, wat het merendeel van de lezers van Killerbody zal zijn. Mensen met een forsere lichaamsbouw die moeite hebben om vetmassa te verliezen. Vaak kunnen ze wel vrij snel spiermassa opbouwen. Het boek is grotendeels voor het laatste lichaamstype geschreven. Hoewel ik dus het erg fijn vond dat mijn lichaamsbouw eindelijk eens genoemd wordt, mag ik het met 2 pagina’s doen hoe ik het het beste aan kan pakken voor een killerbody.

Technisch
Ik denk dat het boek vrij pittig op te volgen is voor mensen die geen verdere kennis hebben. Ze is erg gericht op bodybuildingmethodes en gooit er ook vrolijk op los met de termen zoals bulken en cutten. Ze probeert alles simpel te houden waardoor ik soms de praktische uitleg of juist de diepgang mis, waardoor ik een slecht beeld krijg van hóé ik het daadwerkelijk moet doen. Bijvoorbeeld een uitleg van 4 pagina’s in een groot lettertype met veel witruimte over hoe je moet bulken. Fitnessoefeningen die met 1 foto uitgelegd staan is ook zoiets. Ik vind het briljant dat dit opgenomen is in het boek, dat zie je niet vaak in dieetboeken. Maar ik betwijfel of ik de oefeningen correct kan uitvoeren zonder hulp van een trainer. En een slecht uitgevoerde oefening, zeker met gewichten, kan voor blessures zorgen.

Motivatie
Het eetplan van dit boek is pittig! Ze adviseert als je wilt afvallen om het 12 weken heel strikt te volgen, pas na die 12 weken mag je 1 cheatmeal per week. Dus 1 maaltijd waarbij je niet het schema volgt. Poeh! Dit is dus perfect om te doen als je bijvoorbeeld studeert en zometeen een paar maanden zomervakantie hebt (je eigen MTV’s ‘I used to be fat’ nadoen aan de hand van dit boek). Maar als je naast je werk en je kinderen elke maaltijd zelf gekookt moet hebben en het sportschema moet volgen dan lijkt mij dat heel zwaar.

Het hoeft niet in je uppie
Hoewel het me erg zwaar lijkt om in je eentje te doen, misschien zelfs wel niet te doen, hoeft dat gelukkig ook niet. Bij het boek komt een gratis abonnement van een jaar voor MyKillerBodyMotivation. Fajah’s online dienst om elkaar te motiveren en voor hulp. Daar vind je trainingen en motivatie, en met extra (dure) maandelijkse abonnementen kan je advies op maat krijgen.

Dus wat vind ik er van?
Ik ben in tweestrijd over dit boek. Zelf ben ik van het stapje voor stapje je levensstijl veranderen. Fajah is van een rigoureuze verandering en 12 weken knallen. Ook vind ik dat honger niet bij een dieet hoort, Fajah vindt dat je van het hongergevoel moet gaan houden. Wel denk ik dat, als je het volhoudt, het zeer effectief is. Ja, er zouden wat meer recepten en meer verschillende schema’s in mogen staan, maar ik vermoed dat dit expres gedaan is zodat er nog een boek 2 kan komen. Dus mijn mening: een goed boek, maar niet mijn aanpak.

Benieuwd?
Wil je er vol voor gaan en ben je benieuwd geworden? Bestel dan via de links hier op Kiwi&zo! Het kost jou niks extra’s en je helpt Kiwi&zo. Hier kun je Killer Body van Fajah Lourens bestellen.

Schrijf je in voor de e-mailnieuwsbrief!