Heb je een multivitamine nodig als je gezond eet?
5

Heb je een multivitamine nodig als je gezond eet?

Auteur: Lisette Zwiggelaar Datum: 12 oktober 2016

Nadat ik het nieuws deelde dat ik supplementen in de Kiwi&zo Webwinkel op ging nemen, kreeg ik meerdere keren de vraag of je wel een multivitamine nodig hebt als je gezond eet. Aangezien het antwoord nogal lang is, leek het mij beter om dit in de vorm van een blogbericht te doen.

Officieel advies opleiding Voedingsdeskundige

De opleiding waar ik inmiddels voor geslaagd ben, Voedingsdeskundige, adviseert om elke dag een goede multivitamine te slikken en 1000 mg vitamine C extra. Voor iedereen, zelfs als je blakend gezond bent of super gezond eet. Voor mensen met een specifieke hulpvraag kunnen hier nog aanvullende supplementen aan toegevoegd worden. Gelukkig heb ik hier een kring van kritische lezers opgebouwd (want iemand blind volgen raad ik altijd af, zelfs mijzelf) die hier vraagtekens bij zette.

Waar komt het advies vandaan?

Het advies om elke dag een multivitamine en extra vitamine C te slikken komt uit de orthomoleculaire geneeskunde. Deze geneeskunde richt zich op het creëren van een optimale conditie voor alle cellen in ons lichaam, door middel van gezonde natuurlijke voeding eventueel aangevuld met voedingssupplementen. Volgens de orthomoleculaire visie lopen we dankzij ons moderne eetpatroon niet snel meer een absoluut tekort op, denk aan scheurbuik of rachitis, maar zeker wel een relatief tekort. Een relatief tekort betekent dat we wel genoeg van een voedingsstof binnen krijgen voor de meest primaire functies zoals de werking van de organen, maar niet voor secundaire functies zoals cellulaire metabolische processen, enzymatische processen en hormonale processen in het lichaam. Een multivitamine met extra vitamine C zorgt ervoor dat je deze relatieve tekorten aanvult.


Heilig advies?

Is dit dan het enige juiste advies dat gegeven kan worden? Nou nee. In de opleiding zelf wordt ook meteen al aangegeven dat het Voedingscentrum aangeeft dat een gezonde volwassene die volgens de Schijf van Vijf eet, geen supplementen nodig heeft. Alleen jonge kinderen, zwangeren, lacterenden en ouderen hebben supplementen nodig zoals extra vitamine D.

Wat is een gezond eetpatroon?

Terug naar de originele vraag, heb je een multivitamine nodig als je gezond eet? Dan is de eerste vraag, eet je wel daadwerkelijk zo gezond? En wiens criteria hanteer je voor een gezond eetpatroon? Aan de ene kant zijn er wetenschappers en doktoren die een plantaardig eetpatroon als meest gezond prediken. Heel veel groente en fruit, wat noten, avocado, eventueel granen en aardappels (afhankelijk van wie je spreekt). Aan de andere kant heb je wetenschappers die bewijzen dat de kaakchirurg Weston Price gelijk had dat we juist wel dierlijke producten nodig hebben zoals rauwe zuivel, levertraan, vis en grasgevoerd vlees. Aangevuld met traditioneel bereide graanproducten en peulvruchten. Dus zuurdesembrood, geweekte havermoutpap en geweekte en gekookte bonen bijvoorbeeld.

Het probleem
Ze kunnen niet allebei gelijk hebben, want het staat lijnrecht tegenover elkaar. En dit zijn nog maar 2 visies op gezond eten, daar kun je ook nog Paleo, de Voedselzandloper en de Schijf van Vijf aan toevoegen. Dus stél, je hebt je geld op de goede stroming gezet en je weet wat gezond eten inhoudt, blijft nog de vraag hoe ver je komt om de eetvoorschriften te volgen.

Wat denk ik dat gezond is?

Je zult misschien merken dat ik tot nu toe alleen maar beschrijf wat anderen zeggen. En niet mijn mening. Ik zal namelijk eerlijk zijn, ik durf niet zo stellig te zeggen wat ik de beste keuze vind. Ik had al lang en breed rijk kunnen zijn als ik dit wel zo stellig had durven zeggen, kijk maar naar succesverhalen qua verkopen als Sonja Bakker en de meest recente rage (en bijbehorende negatieve publiciteit) the Green Happiness.

Elk boek waar ik aan ben begonnen (en er staan nog letterlijk 10 van dat soort ongepubliceerde beginnen van boeken op mijn computer, ja ik heb net geteld 😉 ), begint met een opsomming van een gezond eetpatroon. En veel boeken zijn daar al gestrand. Zoveel mitsen en maren, tegenstrijdige onderzoeken, logisch klinkende verhalen van verschillende stromingen en niet als minste reden, omdat de belangen zo enorm groot zijn, namelijk de gezondheid van jullie, echte mensen! Daarom durf ik niet veel meer stelling te nemen dan: groente en fruit zijn gezond. Natuurlijke, pure voeding is sowieso gezond. Afwisseling is goed voor je. En dat is niet spectaculair genoeg voor een bestseller…

De gemiddelde Nederlander

Goed, we hebben inmiddels vastgesteld dat het lastig is om zeker te weten wat een gezond eetpatroon is. Volgende probleem, zelfs al ben je er van overtuigd te weten dat… ik noem maar wat, de Schijf van Vijf het optimale eetpatroon is. Dan rest nog de vraag of je daadwerkelijk de gestelde adviezen haalt. Uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek vorig jaar bleek dat slechts een kwart van de Nederlanders genoeg groente en fruit eten. (bron)

Oftewel, elke dag (ja ook op patatdag), 2 stuks fruit en 250 gram groente. Dat betekent dat driekwart van de Nederlanders dit niet haalt. Waarschijnlijk meer, want het is via een enquête gevraagd waarin mensen zelf denken of ze voldoende groente en fruit eten. En dat terwijl 2 stuks fruit en 250 gram groente al echt aan de onderkant zit van wat we nodig hebben, het minimale. En dat halen we niet. Tenminste, de gemiddelde Nederlander, want jij als gemotiveerde Kiwi&zo-lezer zal dit hopelijk wel halen 😉

Zit er nog wel voldoende in?

Stel, je weet wat gezond eten is, én je eet dit ook. Dan zit je goed toch? Nou… Dan gaan we er vanuit dat er nog voldoende vitamines en mineralen zitten in de producten uit de supermarkt. Avocado’s die onrijp geplukt worden en verder moeten rijpen onderweg naar Nederland, en dus de laatste toevoer van vitamines en mineralen van de boom missen. Kringlopen op boerderijen die niet meer gesloten zijn zoals we op de basisschool leren. In een ideale wereld blijft al het voedsel, al het afval en alle urine/ontlasting in hetzelfde dorp en wordt dus weer gebruikt voor compost en verrijking van het land.

Dat gebeurt niet meer. We halen producten van het land en geven er kunstmest voor terug. Als we niet alle vitamines en mineralen aan het land teruggeven, hoe kan het land dit dan eindeloos blijven aanvoeren? Kijk maar naar jodium, “vroegah” zat daar nog voldoende van in het land, in onze groente en fruit dus, tegenwoordig wordt dit als supplement aan zout toegevoegd in brood.

Nutrientrijke variant kiezen

Kies je ijsbergsla of rucola? Witte kool of rode kool? De goedkopere witte druiven of de duurdere rode druiven? We zijn onze groente- en fruitsoorten gaan kiezen op gemak, op prijs, op smaak. Niet op hoeveel vitamines en mineralen ze bevatten. En de soorten die we gekozen hebben bevatten veel minder vitamines en mineralen dan de wilde varianten en de soorten die jager/verzamelaarvolkeren vroeger en nu nuttigen.

Neemt je lichaam het op?

Stél, je krijgt daadwerkelijk alle vitamines en mineralen die je nodig hebt op een dag binnen via voeding, dan blijft nog de vraag over of je lichaam het daadwerkelijk opneemt. Heb je wel eens sesamzaadjes in je ontlasting gezien? Ook al zijn sesamzaadjes een goede bron van calcium, als je de sesamzaadjes weer heel uitpoept, heb je het natuurlijk niet opgenomen. Dit is dan een goed zichtbaar voorbeeld, maar het is maar de vraag met alles wat je eet.

Zo remt calcium de opname van ijzer, dus als je een plak kaas op je broodje hamburger doet, neem je de ijzer uit het vlees slechter op. Als je niet voldoende maagzuur aanmaakt, bijvoorbeeld door maagzuurremmers, neem je minder vitamine B12 op. Als je een prikkelbare darm hebt en vlak na het eten van iets diarree krijgt, neem je dan nog wel alles op? Zo kan ik nog wel even doorgaan. Niet alles wat je eet, neem je op. Maar hoeveel wel?

Dus een multivitamine

Een paar jaar geleden toen ik net begon met Kiwi&zo, vond ik een multivitamine naast een gezond eetpatroon dure urine. Want een teveel plas je uit. Maar na alles wat ik heb geleerd over gezonde voeding, hoe het lichaam werkt en wat er allemaal bij komt kijken met de voeding uit de supermarkt, durf ik dit niet meer zo stellig te zeggen. En dus ben ik zelf begonnen met het slikken van een multivitamine en extra vitamine C. Ik kies er voor dat ik het risico van eventuele tekorten niet wil lopen, ook al eet ik gezond.

In mijn zoektocht bleek het nog moeilijker dan mijn opleiding het liet klinken om goede supplementen te kiezen, en dus heb ik dit voor jullie gemakkelijk gemaakt met de beste keuzes aan te bieden in mijn webshop. Heb je wel een multivitamine nodig als je gezond eet zoals de oorspronkelijke vraag was? Misschien niet, als je er van overtuigd bent dat je wéét wat gezond is én dit ook daadwerkelijk eet in een vorm en samenstelling die goed opneembaar is voor jouw lichaam.

Schrijf je in voor de e-mailnieuwsbrief!

Meld je aan en ontvang gratis het e-book "Een beginnersgids, stap voor stap betaalbaar gaan eten".

5 reacties op “Heb je een multivitamine nodig als je gezond eet?

Plaats een reactie
  • Sytske

    De diëtiste die ik vorig jaar gevraagd heb of ik vitaminen en/of supplementen zou moeten slikken heeft als opleiding HBO Diëtetiek en heeft gestudeerd aan de Stichting Orthomoleculaire Educatie. Volgens haar had ik die niet nodig.
    Ook de huisarts gaf aan dat hij geen enkele reden zag waarom ik vitaminen en/of supplementen zou moeten slikken.
    Ik mag toch aannemen dat zij het beste met mij en mijn gezondheid voor hebben?


    17 oktober 2016 om 17:07 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Natuurlijk mag je aannemen dat ze het beste met je gezondheid voor hebben! Net als dat je dat van mij mag aannemen. Zoals ik al zei, dat de meeste mensen geen extra supplementen nodig hebben is ook het advies van het Voedingscentrum, en over het algemeen werkt de opleiding HBO Voeding en Diëtetiek vanuit dezelfde visies als het Voedingscentrum


      18 oktober 2016 om 11:21 | Beantwoorden
      • Sytske

        Omdat die diëtiste gestudeerd heeft aan de Stichting Orthomoleculaire Educatie en dat advies om elke dag een multivitamine en extra vitamine C te slikken komt uit de orthomoleculaire geneeskunde lijkt het mij dat haar advies juist goed doordacht is.


        22 oktober 2016 om 12:16 | Beantwoorden
  • Sonja

    Dr Greger van ‘How not to die’ heeft de meest recente onderzoeken bekeken en hij zegt dat multivitamines zelfs levens verkortend werken en raad ze dus af. Tot voor kort slikte ik ze ook, maar ik ben hierdoor van mening veranderd.


    22 oktober 2016 om 00:01 | Beantwoorden

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

 

Kiwi&zo maakt gebruik van cookies. En dan bedoel ik niet havermoutkoekjes. Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten