Gezonde tussendoortjes
0

Gezonde tussendoortjes

Auteur: Lisette Zwiggelaar Datum: 21 september 2012

Er zijn tegenwoordig zo veel verschillende soorten tussendoortjes dat je door de bomen het gras niet meer ziet. Ze beweren allemaal gezond te zijn, of het nou een reep met fruitkern is (alleen maar suiker) of rijstzoutjes (is iets gezond alleen omdat er weinig calorieën inzitten?) Hier een opsomming van gezonde tussendoortjes, van het gezondst tot wat minder gezond.

1. Fruit!
Vezels, vitaminen, vocht en goede suikers. Fruit is hartstikke gezond en ook gemakkelijk mee te nemen! Een appeltje voor de dorst, een banaan tegen de grote trek, een doosje druiven voor de lekkere trek, sinaasappel, mandarijn, perzik, aardbeien, blokjes meloen: wat je maar lekker vindt! Afwisseling in fruit is goed voor je, aangezien verschillende soorten fruit verschillende kenmerken hebben.

2. Snoepgroente
Natuurlijk is de nieuwe snacktomaatjes hype een mooie ontwikkeling, maar ook een stuk komkommer, wat kleine worteltjes of radijsjes zijn een gezond tussendoortje. 200 gram groenten bij de avondmaaltijd eten is erg veel en lukt dus vaak niet. Daarom is een groente tussendoortje een goede optie.


3. Handje noten
Noten zijn hartstikke gezond! Ze hebben alleen een slechte reputatie omdat ze veel calorieën bevatten. Een handjevol noten, eventueel met wat rozijntjes erbij als je dat lekker vindt, is een goed tussendoortje met onverzadigde (gezonde) vetten, mineralen, vitaminen en het vult goed. Zelf eet ik elke middag ongeveer 50 gram noten (naturel notenmix van Jumbo huismerk).

Hoe je het eigenlijk moet zien is dit. Noten kunnen gebrand en ongebrand zijn. Gebrand is eigenlijk een mooi woord voor frituren. Het verschil tussen deze 2 bereidingswijzen is dus eigenlijk het verschil tussen een gekookte aardappel en patat.

4. Gekookt eitje
Met mate is een ei erg gezond. 3 à 4 eieren per week kan sowieso geen kwaad. Met een beetje zeezout erover een lekker tussendoortje! Past ook goed in de eiwitrijke diëten.

5. Bakje yoghurt of kwark
Als je tegen zuivel kunt is dit een prima tussendoortje! Schepje jam of honing erdoor naar smaak en smullen maar. Pure yoghurt of kwark is gezonder dan yoghurt met een smaakje, waar vaak veel suiker of chemische zoetmakers in zit. Ook karnemelk is erg gezond.

6. Rozijnen
Lekker, puur natuur en nog wat vitaminen en vezels ook. Wel zit er erg veel fruitsuikers in, dus ook meer calorieën dan in druiven.

7. Crackers of rijstewafels
Een beetje vezels en ze vullen. Maar dan heb je de positieve eigenschappen ook wel weer gehad. Kies het liefst voor een volkoren variant, met zo min mogelijk ingrediënten. Dan kan er ook minder troep inzitten. Lekker met bijvoorbeeld honing.

8. Ontbijtkoek
Wederom vezels en het vult, maar er zit aardig wat suiker in. Beter dan andere koeken, maar niet briljant.

Volg Kiwi&zo ook op Facebook en Twitter!

Schrijf je in voor de e-mailnieuwsbrief!

Meld je aan en ontvang gratis het e-book "Een beginnersgids, stap voor stap betaalbaar gaan eten".

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

 

Kiwi&zo maakt gebruik van cookies. En dan bedoel ik niet havermoutkoekjes. Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten