BMI gebruiken met afvallen?
1

BMI gebruiken met afvallen?

Auteur: Lisette Zwiggelaar Datum: 6 december 2015

Ik ben bezig met een opleiding tot voedingsdeskundige. En daar kwam het welbekende fenomeen BMI (Body Mass Index) in voor. Wie kent het niet? Even in een calculator je gewicht en lengte invullen en er komt een getal uitrollen of je gezond gewicht hebt of niet, en hoe erg het gesteld is. Daar verwachtte ik dus over te lezen in mijn map. En wat werd ik verrast!

Statistieken
De BMI is ontwikkeld door de Gentenaar Quételet. Hij was geïnteresseerd in sociale statistiek. Hij maakte grafieken van de maandelijkse sterftegetallen uit Brussel en nam de maten op van dienstplichtigen om hier grafieken van te maken. Door dit soort grafieken, en de BMI als hulpmiddel te gebruiken, kan je dus trends in de bevolking zien. Het was nooit bedoeld om op individueel niveau te gebruiken!

Problemen met BMI
Een paar problemen met de BMI is overduidelijk. De BMI maakt geen verschil tussen mannen en vrouwen. Als een man en een vrouw even lang zijn, zouden ze beide ongeveer hetzelfde gewicht moeten hebben voor een gezond BMI. En dat klopt niet! Een ander probleem is dat er geen onderscheid gemaakt wordt in lichaamssamenstelling. Bodybuilders zijn bijvoorbeeld zwaar doordat spieren zwaarder zijn dan vet. Ze zullen dus vaak een te hoog BMI hebben terwijl ze een heel laag vetpercentage hebben. Ze zijn echt niet obese!


En nu?
Wat kun je dus met de BMI? Nou, tenzij je onderzoek doet voor een universiteit of het CBS bijvoorbeeld helemaal niks. Er zijn veel betere hulpmiddelen te gebruiken als je een gezond gewicht wilt bereiken. Het meest betrouwbare is door laten meten wat de verhouding tussen vet en spieren is in jouw lichaam. Als je te licht bent, mis je spiermassa, vetreserves of beide? Ik kreeg zelf een keer in de sportschool te horen dat mijn vetpercentage te hoog was maar ik wel ondergewicht had. Te weinig spiermassa dus! Als je te zwaar bent, is vet dan het probleem of heb je veel spiermassa? Dit lost ook meteen het probleem op als je gaat sporten en je niet afvalt doordat vet in spieren wordt omgezet dat je gedemotiveerd raakt. Een andere goede methode is… de spiegel. Niemand kijkt naar je en ziet dat je 80 kilo bent terwijl 70 een gezond gewicht voor jou zou zijn. Nee, ze zien meestal dat er teveel naar hun smaak (!) op de heupen zit, of juist te weinig. Dit kun je ook voor jezelf als hulpmiddel gebruiken. Maak een foto van je beginpunt en ga aan de slag met een gezond eetpatroon en lichaamsbeweging. Maak regelmatig nieuwe foto’s in dezelfde houden en met dezelfde lichtinval om je vooruitgang bij te houden. En die weegschaal? Die zegt dus ook niks bij overgewicht.

Schrijf je in voor de e-mailnieuwsbrief!

Meld je aan en ontvang gratis het e-book "Een beginnersgids, stap voor stap betaalbaar gaan eten".

1 reactie op: “BMI gebruiken met afvallen?

Plaats een reactie
  • marielle

    goed stukje, vetpercentage is inderdaad van belang en de middelomtrek ook!
    Leuk die studie!


    11 december 2015 om 20:12 | Beantwoorden

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

 

Kiwi&zo maakt gebruik van cookies. En dan bedoel ik niet havermoutkoekjes. Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten