0

10 tips om gezonder te eten

Auteur: Lisette Zwiggelaar Datum: 21 september 2012

In dit artikel deel ik 10 tips met jullie om gezonder te gaan eten. Het zijn allemaal relatief makkelijke stapjes die denk ik best makkelijk uit te voeren zijn. Hier zijn ze!

1. Kleine stapjes

Verwacht niet van jezelf dat je in 1 dag je hele eetpatroon verandert. Begin met 1 kleine stap en als je die 1 of meer weken volhoudt, en er eigenlijk niet meer bij na hoeft te denken, dan kan je een andere gewoonte gaan aanwennen.

2. Ga gezond ontbijten

Zoals ik ook al vertelde in het artikel gezond ontbijten, als ik de dag begin met een ongezond ontbijt, dan blijf ik ongezond eten die dag. Begin dus de dag gezond, al is het met een banaan of een appel. Dan is het gemakkelijker om ook de rest van de dag gezond te eten.


3. Vervangen is gemakkelijker dan schrappen

Ik vind het lekker om na het avondeten een ijsje te eten. Tot voor kort waren dit cornetto’s of magnums, wat natuurlijk niet zo gezond is. Ik heb nu al meerdere keren geprobeerd om deze gewoonte te schrappen, maar doordat het verlangen blijft, zondig ik snel. En dan is het net als met 1 sigaret voor iemand die gestopt is met roken, daarna ben ik weer verslaafd. Dus nu ga ik zelf ijsjes maken met vers fruit, sinaasappelsap en diksap. Ze liggen al in de vriezer, snel meer hierover! Hopelijk is na zo’n ijsje het verlangen bevredigd en kom ik zo van die slechte gewoonte af.

4. Eet tussendoortjes

Als ik van mezelf tussen maaltijden niet mag eten, denk ik constant aan eten. Als ik al een tussendoortje gepland heb, waardoor ik ruwweg elke 2 uur wat eet, ben ik minder gefocust op eten en eet ik gemakkelijk gezond. Want laten we eerlijk wezen, als je gedachten afdwalen naar lekker eten, is het vaak niet aan een bruine boterham met pindakaas! Binnenkort zal ik een artikel schrijven over gezonde snacks.

5. Voeg iets gezonds toe aan die ongezonde maaltijd

Iedereen zondigt. Daar is ook niets mis mee. Maar als je dan eens patat met een frikandel eet, voeg er dan iets gezonds aan toe als een lekkere salade, of appelmoes, of cherrytomaatjes en een stukje komkommer. Het hoeft niet moeilijk te zijn!

6. Als je niet in de verleiding wil komen, koop het niet

Het is 9 uur ’s avonds en je verlangt enorm naar chips. Ligt het al in de kast, dan eet je het waarschijnlijk op. En als je dan toch al aan het zondigen gaat, eet je waarschijnlijk nog meer dan anders ook. Als het daarentegen niet in huis is, kun je het ook niet opeten. Dan pak je sneller een gezond alternatief.

7. Kies een cheat day in de week

Het is heel goed dat je gezond wil eten, maar 1 dag in de week zondigen kan geen kwaad. Het houdt je spijsvertering alert, en houdt je gelukkig. Ook zorgt dit ervoor dat je het gedurende de week makkelijker volhoudt.

8. Eet fruit!

2 stuks fruit per dag, we weten het allemaal. Zoete aardbeien, sappige ananas, dorstlessende watermeloen. Iedereen heeft wel soorten fruit die hij erg lekker vindt en toch eten we het te weinig. Daarom begin ik graag de dag met fruit. Een smoothie of zo uit het vuistje. Dat voelt meteen als een overwinning omdat ik de dag gezond begin en ik hoef er de rest van de dag niet meer aan te denken.

9. 2 ons groenten

200 gram groenten is erg veel om bij de avondmaaltijd te eten. Wen jezelf daarom aan om bij de lunch groente te eten. Een paar cherrytomaatjes, een stuk komkommer, een lekkere maaltijdsalade of een broodje gezond. Het is maar net wat je lekker vindt!

10. Eet biologische zuivel

Een gemakkelijke manier om minder verzadigde (ongezonde) vetten binnen te krijgen en meer omega 3  is overstappen op biologische zuivel. Doordat deze dieren buiten komen en dus groene planten als gras eten, zitten er meer onverzadigde vetten in die goed voor je zijn. Het kost misschien wat meer, maar je krijgt op zoveel vlakken ook meer, dat ik dit het waard vind.

Onderzoek biologische zuivel

Wat zijn jouw tips om gezonder te eten?

Schrijf je in voor de e-mailnieuwsbrief!

Meld je aan en ontvang gratis het e-book "Een beginnersgids, stap voor stap betaalbaar gaan eten".

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

 

Kiwi&zo maakt gebruik van cookies. En dan bedoel ik niet havermoutkoekjes. Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten