Gezond eten in combinatie met een baan
6

Gezond eten in combinatie met een baan

Auteur: Lisette Zwiggelaar Datum: 23 juni 2017

Inmiddels werk ik al weer ruim een half jaar 32 uur per week. En dat kun je ook wel zien in de geschiedenis van blogberichten op Kiwi&zo, het is namelijk een stuk minder geworden dan vóór die tijd. Niet alleen dat is minder geworden, maar vooral ook mijn focus op gezond leven. Het is gewoon iets voor erbij dan toen dit nog mijn voltijd baan was. Vandaar vandaag mijn blogbericht over hoe je gezond eten kunt combineren met een baan.

Gewoontes, gewoontes, gewoontes

Ik heb het momenteel druk. Met werk, huishouden, tijd voor mijn gezin, afspraken en ontspannen. Ja, dat laatste vind ik ook belangrijk om tijd voor uit te trekken. En research doen naar gezond eten, foodpreppen, uitgebreid koken en dergelijke staat simpelweg niet meer zo hoog op mijn prioriteitenlijstje. Wat er voor zorgt dat ik toch nog best gezond eet, is goede gewoontes. Die zijn voor mij cruciaal. Er niet bij na hoeven denken en gewoon dóén. Wil ik iets veranderen? Dan met een kleine nieuwe gewoonte per keer.

Hou het simpel

Zoals ik al zei, foodpreppen staat momenteel niet hoog op mijn prioriteitenlijstje en doe ik dus eigenlijk ook niet. Ik kan me er echt niet toe zetten. Dus als ik iets wil veranderen of volhouden, moet het echt simpel zijn. Dingen die ik de laatste tijd veranderd heb, is dat ik mijn pauze op het werk begin met wandelen. Al is het maar een kwartiertje. Wandelen is gezond voor je, verhoogd productiviteit op het werk, je bouwt er een beetje conditie door op en verlaagd de kans op allerlei ziektes. Op mijn vrije dagen probeer ik dagelijks een half uur of meer te wandelen, het liefst zonder Marcus zodat ik echt even door kan stappen.


Vaste momenten

De verandering waar ik momenteel aan werk is om op mijn werkdagen, als ik Marcus naar bed heb gebracht, meteen mijn fitness mat neer te leggen en hier 10 minuten op door te brengen. Al is het mediteren als ik echt geen puf heb, maar liever yoga, pilates, bootcamp, cardio, buik/borst/billen of noem het maar op. Gisteravond heb ik dit voor het eerst gedaan en was het yoga. YouTube is mijn vriend hierin, als je begint met zoeken op “10 minute” en dan het type workout of meditatie dat je wilt doen heb je veel resultaten. Het voordeel van mijn werkdagen is dat mijn man aan het werk is ’s avonds, dus niemand om andere suggesties te doen voor die avond, zoals een film kijken.

Gezonde basis

De basis wat ik eet op dagen is aardig gezond. Ik hoef hier niet bij na te denken dus dat is handig. Ik begin de dag met havermoutpap. Dit neem ik mee naar het werk in een thermoslunchbox. Met bessen uit de diepvries, banaan, speculaaskruiden en gepeld hennepzaad momenteel, mmmmm! ’s Ochtends als tussendoortje ongebrande noten, rozijnen en een blokje 85% chocolade. Als lunch zelfgebakken brood met spelmeel, pompoenpitten, zonnebloempitten en lijnzaad. Beleg wisselt wel. En ’s middags op het werk dan nog fruit. Er zou wat meer groente bij mogen, maar op zich is het een gezonde basis.

Sporten in de speeltuin

Ik doe mijn best om als ik met Marcus naar de speeltuin ga, niet alleen maar op een bankje te zitten. Liever doe ik wat squats terwijl ik met Marcus op de wipwap zit, ga aan de zijkant van de glijbaan hangen aan zo’n hoge stang en trek mijn knieën omhoog, druk mezelf omhoog op zo’n brug van houten balken aan kettingen… Een beetje de spieren trainen dus. En ja, laatst kwam al een kindje naar me toe om te vragen wat ik aan het doen was. Ik vertelde hem, “ik ben aan het spelen”. Dit vond hij heel logisch klinken en ging zelf ook weer spelen. Haha!

Handig boodschappen doen

Ik selecteer de boodschappen nu meer op gemak dan voorheen. Waar ik toen moeiteloos een pan op het vuur zette, is dat nu minder makkelijk. Ik kies sneller een gezonde notenreep dan eerder, ook al is het iets duurder. Voorheen had ik dan liever zelf iets gebakken. Tijd besparen is nu een belangrijker criterium.

Werk jij ook? En zo ja, wat zijn jouw tips?

Schrijf je in voor de e-mailnieuwsbrief!

Meld je aan en ontvang gratis het e-book "Een beginnersgids, stap voor stap betaalbaar gaan eten".

6 reacties op “Gezond eten in combinatie met een baan

Plaats een reactie
  • Nienke

    Hoi, ik werk ook, maar slechts 24 uur per week. Maar ik kook meestal wel voor een paar maaltijden ineens, die ik dan invries. En op drukke dagen eet ik dan dus vaak zo’n maaltijd uit de vriezer.
    Ik heb ook nog een vraag aan jou, naar aanleiding van deze blog. Doe jij fruit in je warme havermoutpap? Blijft dat dan lekker als je het later pas op je werk opeet? Of maak/eet je een koude havermoutpap?


    25 juni 2017 om 08:57 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Ja, ik doe er fruit in! 1 banaan, die ik direct meekook, die valt dan helemaal uit elkaar. En op het laatst frambozen/blauwe bessen uit de diepvries erdoor roeren. Gaat altijd goed 🙂 door het diepvriesfruit koelt het genoeg af om ook meteen op te kunnen eten, scheelt weer tijd met afkoelen en dergelijke


      30 juni 2017 om 10:06 | Beantwoorden
  • Sanne

    Ik werk 5 dagen per week en heb er nog zo’n 45 minuten reistijd enkele reis bij. Komt neer op 7:15 vertrekken en rond 17:30 thuis komen, is ook wel eens 18:00. Ik sport 1 avond en manlief ook, beide buiten de deur. Dat zijn lastige avonden qua eten. Ik kies dan voor diepvriesgroenten of een zak voorgesneden groenten die ik zelf invries. Wokken, blik bonen erbij en noodles weken in gekookt water. Geen perfecte maaltijd, maar goed genoeg als ik echt snel moet. Zo heb ik binnen 15 minuten een lekkere maaltijd op tafel met toch nog een flinke hoeveelheid groenten erbij.
    Verder doe ik 1x per week boodschappen en kies ook vaak voor gemak. Plannen in het belangrijkst.


    26 juni 2017 om 13:59 | Beantwoorden
  • Nicole

    Hoi Lisette,

    Ondanks dat het druk is, kook ik iedere zondag een maaltijd voor de maandag en woensdag. Ik maak dan 4 porties en zet dit in de koelkast. Verder bak ik op mijn vrije dag vaak iets, zodat ik altijd een gezonde snack bij de hand heb. De rest van de avondmaaltijden maakt mijn man klaar. Dit zijn bijv. groente en vis/vlees/vegaburger. Makkelijke maaltijden dus met veel groente. In het weekend maak ik wat uitgebreidere maaltijden.

    Daarnaast ook met soep, gelijk twee porties invriezen. Plannen is heel belangrijk vind ik.


    5 juli 2017 om 11:28 | Beantwoorden

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

 

Kiwi&zo maakt gebruik van cookies. En dan bedoel ik niet havermoutkoekjes. Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om je de beste surfervaring te bieden. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van jouw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" hieronder dan ben je akkoord met deze instellingen. Het is zo ingesteld dat je deze melding slechts 1x per maand te zien krijgt nadat je op accepteren geklikt hebt, omdat ik weet hoe irritant deze cookie-meldingen zijn. Helaas is het wettelijk verplicht om je hier mee lastig te vallen.

Groetjes, Lisette

Sluiten