Broodbuik: over tarwe, gluten en koolhydraten
80

Broodbuik: over tarwe, gluten en koolhydraten

Auteur: Lisette Zwiggelaar Datum: 25 juli 2013

Broodbuik

In de bestsellerlijst van Bol.com rechts van de site zag ik het boek “broodbuik” voorbij komen. Ik ben al regelmatig referenties hiernaar tegengekomen, bijvoorbeeld in De Voedselzandloper als ik mij niet vergis. Dus ik was nieuwsgierig! Het was even spitten, maar ik heb het boek uit. Vandaag zal ik de meest opvallende informatie met jullie delen.

Tarwe is niet meer wat het was
Als je aan een tarweveld denkt, zie je dan lange, in de wind wuivende tarwe voor je? Dit beeld klopt al lang niet meer. Het moderne tarwe is op zo’n manier genetisch gemanipuleerd dat het een stug dwergras is geworden, op een korte strohalm, dat niet beweegt in de wind. Het moderne tarwe is in de laatste 50 jaar veranderd. Het is geselecteerd op een hoge opbrengst per hectare, het goed verdragen van veel gewasbeschermingsmiddelen en het goed groeien op kunstmest. Niet meer op vitaminen, mineralen of verteerbaarheid.

Tarwe en de bloedsuikerspiegel
Koolhydraten zet het lichaam om in suikers, energie. Deze energie komt in de bloedbaan en het lichaam maakt insuline aan om deze energie te kunnen opnemen. Als je veel koolhydraten binnenkrijgt, moet je lichaam veel insuline aanmaken. Als het lichaam dit zo vaak, met zo’n hoge hoeveelheid heeft moeten aanmaken dat het er immuun, resistent voor wordt, spreken we van diabetes. Een methode om aan te geven hoe koolhydraatrijk een product is, en wat de impact op de bloedsuikerspiegel is, is de Glycemische Index.

De Glycemische Index (GI) is vastgesteld op 100 als uitgangspunt, dit is puur glucose (dus puur suiker). Wonderbaarlijk is dat tafelsuiker een GI van tussen de 59 en 65 heeft, terwijl volkoren brood een GI heeft van 72.

Tarwe is verslavend
Bij het eten van tarwe, bijvoorbeeld een boterham, gebeurt er een aantal dezelfde processen als bij het nuttigen van opiaten (morfine, heroïne). Veel mensen die veel tarwe eten en daar van de ene op de andere dag mee stoppen, ervaren dan ook afkickverschijnselen: extreme vermoeidheid, sufheid en geïrriteerdheid. Zelfs depressies. Daarentegen, stoppen met tarwe leidt op de lange termijn tot een verbeterde stemming, minder stemmingswisselingen, beter concentratievermogen en een diepere slaap. Dat klinkt goed!

Een waslijst aan tarwe-gerelateerde aandoeningen
Het boek “Broodbuik” gaat eindeloos in op de aandoeningen die gerelateerd zijn aan tarwe en gluten (let op: gluten zit ook in bijvoorbeeld rogge en spelt). Veel van deze aandoeningen kunnen verminderen of zelfs genezen door gluten uit het eetpatroon te schrappen:

  • diabetes
  • schizofrenie
  • ADHD
  • staar
  • acné (samen met een zuivel- en suikervrij eetpatroon)
  • de typische broodbuik (ook wel bierbuik genoemd)
  • hoog cholesterol
  • coeliakie
  • hersenaandoeningen als perifere neuropathie en cerebellaire ataxie
  • prikkelbare darm
  • huidaandoeningen als psoriasis en dermatitis herpetifornuis (en nog veel meer!)
  • artritis

Koolhydraat-arm is zijn advies
Volgens de auteur, cardioloog William Davis is een koolhydraat-arm eetpatroon het gezondst. Let wel, afhankelijk van de “expert” is dit anders. Bijvoorbeeld volgende Dr. John McDougall zouden we op een koolhydraatrijk plantaardig dieet moeten. Oftewel een dieet dat grotendeels bestaat uit groenten, avocado’s, paddenstoelen, vlees, vis, eieren, ongebrande noten, zaden, gekookte of drooggeroosterde pinda’s, en kaas. Met mate zuivel, fruit, peulvruchten, maïs, graansoorten zonder gluten als zilvervliesrijst, quinoa en boekweit en gefermenteerde sojaproducten als tofu.

Bereidingswijze maakt uit
“Broodbuik” is één van de weinige boeken die ingaat op bereidingswijzen. Zo wordt er verteld dat dierlijke producten die op hoge temperatuur worden verhit (grillen, frituren), er meer zogenoemde AGE’s ontwikkelen, die in je lichaam voor de klassieke ouderdomskwalen zorgen: kanker, dementie, erectiestoornissen, zichtproblemen als macula degeneratie, etc. Ook hoe langer dierlijke producten verhit worden, hoe meer AGE’s er gevormd worden. Ook vormen zich meer AGE’s bij een hogere bloedsuikerspiegel, dus wederom een koolhydraat-arm eetpatroon.

Praktische gedeelte valt tegen
Hoewel het een zeer goed informatief boek is, valt het praktische gedeelte heel erg tegen. Waar er een kleine 200 bladzijden besteed worden aan waarom tarwe, gluten en hoge bloedsuikerwaarden ongezond zijn, wordt er maar 35 bladzijden besteed aan wat je dan wel zou moeten eten. Plus nog wat receptjes in een bijlage.

Veel medische termen
William Davis is een cardioloog en dat kun je merken. Hij gebruikt erg veel jargon dat hij kort uitlegt. Lees dit boek en je kennis van biologie is enorm toegenomen, mits je je er doorheen kunt slaan.

Topje van de ijsberg
In dit artikel heb ik nog maar het topje van de ijsberg kunnen laten zien. Benieuwd naar het volledige verhaal? Bestel “Broodbuik” bij Bol.com (en help Kiwi&zo!)

Dit is een gesponsord artikel

Gratis updates per e-mail!

Meld je aan en ontvang gratis het e-book "Een beginnersgids, stap voor stap betaalbaar gaan eten".

80 reacties op “Broodbuik: over tarwe, gluten en koolhydraten

Plaats een reactie
  • Chantal

    Heel interessant om jouw samenvatting te lezen! Het is wel de meest gehoorde opmerking als ik tegen mensen zeg dat ik nagenoeg geen brood eet: “Ik kan niet zonder brood! We hebben toch brood nodig?” Ik kan me voorstellen dat het boek moeilijk leesbaar is omdat de schrijver arts is, maar tegelijk maakt dat hem wel heel geloofwaardig. Het is soms lastig dat er zoveel tegenstrijdige informatie is. Het internet staat vol met artikelen over dat we tarwe en koemelk beter links kunnen laten liggen, terwijl de overheid, bij monde van het voedingscentrum, daar weer tegenin gaat. Ik heb gelezen dat de overheid in de jaren 30 een melk-lobby is begonnen om van het overschot af te komen. Vanaf dat moment werd melk ineens bestempeld als ‘gezond’… en het werkte! Zo hebben we ook de ‘Brood, daar zit wat in’ reclames gehad. Ik denk dat het uiteindelijk draait om waar je je zelf het lekkerst bij voelt. Ik voel me beter zonder brood, suiker en wat ik noem ‘zware koolhydraten': (witte) pasta, (witte) rijst en aardappelen, maar van volle yoghurt kan ik niet afblijven 😉


    25 juli 2013 om 11:25 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Hoi Chantal,

      Inderdaad! Hoewel ook de artsen het niet met elkaar eens zijn, wat het wel lastiger maakt. Maar doen waar jouw lichaam zich het beste bij voelt is inderdaad waar ik in geloof. En dit soort boeken helpen enorm om uberhaupt na te denken over of je iets zou moeten overwegen te schrappen

      Groetjes, Lisette


      25 juli 2013 om 12:24 | Beantwoorden
    • Petra

      Hoi Chantal en anderen,
      Tja… tegenstrijdige info… lastig. Ik kijk dan ook altijd wel naar de argumenten en in hoeverre ik me daarin kan vinden. En dat Voedingscentrum.. wat te denken als je ziet dat die ondersteund worden door de voedingsindustrie die… veel ongezonde producten maakt???!!! dat vind ik wel schokkend en relativerend.
      BEn het wel eens met uitzoeken waar je jezelf/je lichaam het beste bij voelt. En dat kan nog een hele toer zijn, om dat uit te vinden. Als je iets voor je gezondheid doet, om je beter bij te voelen, dan zeg je toch niet ‘Ik kan niet zonder… -vul maar in-‘?! Sinds ik geen tarwebrood, en sowieso veel minder brood, eet, ben ik eigenlijk alleen maar lekkerder gaan eten!
      Witte en volkoren producten maakt inderdaad wel verschil om de bloedsuikerspiegel lager te houden. Overigens zegt glycemische index lang niet alles: het gaat er nog veel meer om hoeveel je van elk product eet, hoeveel de glycemische lading (-per portie dus berekend) is.
      Interessant om kennis te nemen van al die verschillende invalshoeken…China study ken ik niet, ga ik eens naar op zoek.
      Petra


      25 juli 2013 om 21:56 | Beantwoorden
    • Bertineke

      Ook ik heb dezelfde reaktie. Brood en al die andere zwaare produkten vallen niet goed. Maar met joghurt heb ik geen last. Vraag me af hoe dat komt.


      13 september 2013 om 09:33 | Beantwoorden
      • Lisette Zwiggelaar

        Yoghurt is natuurlijk wel heel wat anders dan tarwe! En ik zou er blij mee zijn, vind het erg jammer dat ik ook niet tegen yoghurt kan


        13 september 2013 om 12:28 | Beantwoorden
      • yvonne tabor smits

        yoghurt daar zijn de stofjes al uitgehaald die slecht kunnen zijn en daarom dat yoghurt heel goed is voor de mens ik praat zelf over magere yoghurt ik ontbijt smorgens met een bakkie hier van en kan er dan toch tot een uur of tien tegen ik ontbijt om een uur of half zeven elke morgen om tien uur stukje fruit en tussendoor een boel water
        ik eet nooit broodt sinds ik een dieet een proteine dieet gedaan heb eet ik geen brood meer ik kwam er achter inderdaad dat brood echt slecht is sorry bakkers in heel europa
        brood gist namelijk door in de buik omdat vaak brood machinaal gemaakt wordt in fabrieken en dus te kort gist hierdoor en daarom door gist in je buik na het eten dat is wat ik er over gelezen heb in een voedingskursus die ik gedaan heb afgelopen jaar en waarvoor ik geslaagd ben nu ga ik vandeweek starten met een kursus natuurvoedingsconsulente een studie van een jaar is dat ls je meer wilt weten over voeding kan je bij me op facebook gaan kijken ik geef daar straks tips en allemaal gratis
        over voeding en over als je zeg maar vijftig kilo kwijdt bent met proteine dieet de kilos komen er wel weer aan maar geen vijftig meer hoor en je moet ook sporten heel veel en dat is wat ik deze week ook mee ga beginnen maar ik leer veel en lees veel over me eigen lichaam de lever is een heel belangrijk onderdeel als de lever vervuild is dan krijg je daar ook allerlei bijwerkingen door ik denk dat er veel mensen rond lopen met een vervuilde lever in ons samenleving die het niet eens door hebben je kan me vinden op facebook op
        deze link https://www.facebook.com/yvonne.smits1 vraag maar even of ik je toevoeg dan en leg wel even in de vraag uit dat je me van hier kent
        iedereen succes met uitzoeken van produkten voor je lichaam gezond te houden


        30 september 2013 om 04:04 | Beantwoorden
        • jaja

          En nou nog een cursus interpunctie.


          22 januari 2014 om 12:29 | Beantwoorden
          • Anti

            haha mooie reactie


            6 april 2015 om 21:45 |
  • Lot

    Van brood heb ik niet zoveel last, behalve meer vocht vasthouden, maar na pasta heb ik gegarandeerd trek in zoet. “Vroeger” wist ik niet dat dat door de tarwe zou kunnen komen.


    25 juli 2013 om 12:53 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Apart, je zou zeggen dat tarwe, tarwe is?


      25 juli 2013 om 14:30 | Beantwoorden
      • Fimke

        Dat kan natuurlijk het verschil tussen volkoren en niet volkoren zijn. De meeste mensen eten niet volkoren (=witte) pasta, terwijl het gros toch volkoren brood eet. Door witte producten stijgt de bloedsuikerspiegel snel en zakt dan ook weer snel, waar je dus weer (zoete) honger van krijgt


        25 juli 2013 om 16:11 | Beantwoorden
        • Lisette Zwiggelaar

          Nee, dit boek gaat constant uit van volkoren producten. Die hebben nagenoeg een even hoge GI als de witte varianten en doen precies hetzelfde voor de bloedsuikerspiegel (heel snel stijgen en dan dalen). Dit boek benadrukt heel sterk dat het de tarwe is die er voor zorgt dat we elke 2 uur móeten eten, omdat we ons anders beroerd gaan voelen (dit heb/had ik heel sterk). Ik eet nu bijna een week glutenvrij, en dit is voorbij!


          26 juli 2013 om 13:07 | Beantwoorden
          • Ann

            Maar wat eet je dan in de plaats? Ik eet gemiddeld 10 boterhammen per dag, verdeeld in ongeveer 5 keer. ‘s Avonds eet ik normaal warm eten. En dan in de late avond nog een snack.
            Ik moest kilo’s bijkomen en zo vaak eten was het enige wat werkte. Maar die vermoeidheid, slecht slapen en een hoop van de andere symptomen zijn wel herkenbaar. De vraag is nu: wat moet ik 5 keer in de plaats eten? En ik moet het ook makkelijk kunnen meenemen naar het werk.


            9 september 2013 om 10:46 |
          • Lisette Zwiggelaar

            Dit is hoe ik het toen aanpakte: http://www.kiwienzo.nl/ervaringen-glutenvrij-suikervrij-en-zuivelvrij-experiment/ en hier nog meer: http://www.kiwienzo.nl/glutenvrij-handige-vervangingen/

            Inmiddels eet ik wel weer spelt brood, ik merkte dat ik daar die symptomen niet bij heb!


            9 september 2013 om 12:31 |
  • Sofia

    Wel jammer dat al die dieetboeken elkaar vaak tegenspreken! Ik was erg benieuwd naar dit boek maar ben nu een beetje teleurgesteld als ik jou review zie, ik zie nu namelijk al een aantal dingen waar ik het niet helemaal mee eens ben. Ik heb zelf al meerdere boeken gelezen en documentaires bekenen over ‘gezonde voeding’ en ik vind het boek the China study tot nu toe toch het beste, heb je die misschien al eens gelezen? anders kan ik hem echt aanraden (ookal is het een lang, dik en Engels boek).


    25 juli 2013 om 16:18 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Tja, er zijn in Broodbuik juist meerdere pagina’s gewijd aan het aantonen dat the China study een aantal cruciale, verkeerde conclusies trekt uit de onderzoeksresultaten. Maar langzaamaan begin ik het volgende steeds meer te geloven: er is niet 1 meest gezonde eetwijze, waarmee je het oudste wordt, met de minste complicaties. Als je ziet dat zowel in Japan als in het Mediterraanse gebied een aantal groepen zijn die erg oud worden. Maar 1 ding is wel zeker, van ons huidige, Westerse eetpatroon krijgen we al vanaf 50 jarige leeftijd serieuze tekenen van veroudering, kanker, hart- en vaatziekten en worden we uiteindelijk niet oud.


      26 juli 2013 om 13:04 | Beantwoorden
  • Fleur

    Leuk om je review te lezen. Sinds twee weken eet ik geen brood meer en het resultaat is super. Het grootste verschil is dat ik niet direct na een broodmaaltijd honger heb. Na een goed ontbijt kan ik er lang tegenaan. Met een broodmaaltijd had ik na een uur direct weer honger.

    Dit boek is echt een eye-opener en een aanrader!


    15 augustus 2013 om 14:53 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Hoi Fleur,

      Heel herkenbaar! Ik ben nu aan het einde van een maand glutenvrij eten, en heb precies hetzelfde :-)

      Groetjes, Lisette


      15 augustus 2013 om 15:15 | Beantwoorden
  • Katia Van der Auwera

    In onze maatschappij vind ik het moeilijk om granen te laten, maar wanneer ik speltbrood en speltpasta combineer met veel groenten, is het superlekker. Spelt is lichter verteerbaar dan tarwe en wanneer je het combineert met een lekkere notenpasta of veel groenten, verlaagt dat ook de glycemische index.
    Standaard eten we in West-Europa ‘s morgens brood (dikwijls met heel zoet beleg, wat de glycemische index nog verhoogt), ‘s middags brood en ‘s avonds een snelle pasta/pizza of maar weer een boterham omdat het zo gemakkelijk is. Tussendoor wat koeken en… er wordt de hele dag door tarwe gegeten.


    18 augustus 2013 om 11:15 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Helemaal mee eens, spelt bevalt mij inmiddels ook zeer goed!


      28 augustus 2013 om 10:35 | Beantwoorden
      • Fredy

        Je geeft aan glutenvrij te eten, even ter info Spelt is absoluut niet glutenvrij.


        29 augustus 2013 om 16:29 | Beantwoorden
        • Lisette Zwiggelaar

          Nee, ik heb een glutenvrij experiment gedaan van een maand. Het blijkt dat ik helemaal geen last heb van gluten, dus eet ik het weer, waaronder spelt 😉


          30 augustus 2013 om 10:52 | Beantwoorden
          • Meinou

            Oh, fijn om te lezen dat je dus wel weer ‘gewoon’ gluten eet zonder daar last van te hebben. Ik ben afgelopen maandag gestart met mijn sukker- zuivel- en tarwevrije maand. Daarnaast een ik zoveel mogelijk echt voedsel en zo weinig mogelijk gluten. ben benieuwd!


            30 augustus 2013 om 13:02 |
          • Lisette Zwiggelaar

            Daar ben ik ook erg blij mee! Hoop dat voor jou hetzelfde geldt :-) succes!


            30 augustus 2013 om 17:40 |
  • Anna van Wittenberghe

    Met Broodbuik heeft William Davis zich vooral gericht op onderzoek en op educatie. Het is er immers letterlijk met de paplepel ingegoten: (volkoren) tarwe is gezond. En omdat het boek overal waar het verschijnt een enorme eye opener is, heeft hij ook een kookboek geschreven met 150 pagina’s fantastische recepten, die niet moeilijk te maken zijn, en waarvan de ingrediënten ook in Nederland verkrijgbaar zijn. En er staat ook nog nieuwe informatie in over volkorentarwe. Ik ga binnenkort aan de vertaling van het kookboek beginnen, en begin volgend jaar ligt het in de winkel. Echt een superboek om uit te koken. Nog even geduld dus. Nog een tip: Davis raadt in Broodbuik aan om te bakken met bijvoorbeeld amandelmeel e.d. Dit is duur bij natuurvoedingszaken. Veel (grote) Turkse en Marokkaanse slagers en kruideniers hebben echt grote verpakkingen voor weinig geld.


    24 augustus 2013 om 11:16 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Houd me daar vooral over op de hoogte, ben erg benieuwd! Bedankt voor je toevoeging :-) en over de toko, die heb ik hier helaas niet.


      28 augustus 2013 om 11:13 | Beantwoorden
      • Anna van Wittenberghe

        Ik woon in durrup, maar rijd regelmatig even naar Rotterdam om daar dit soort dingen in te slaan. Is een ritje wel waard! Ik houd je op de hoogte over het Kookboek van Broodbuik. Het wordt echt yummie!


        28 augustus 2013 om 13:51 | Beantwoorden
        • Lisette Zwiggelaar

          Leuk, dank je wel!

          We hebben geen auto, en dichtstbijzijnde grotere stad is een kilometer of 30. Dan is de besparing er wel uit 😉


          29 augustus 2013 om 11:36 | Beantwoorden
  • Pingback: Recensie: William Davis - Broodbuik | Ranking the Books

  • Meinou

    Lisette, wat vind jij van deze recensie?
    http://www.chivo.nl/content/gluten-perspectief-deel-2-afslanken-met-wheat-belly-broodbuik-recensie?destination=node/719
    Enkele teksten vind ik onzin, maar er zit ook waarheid in.


    2 september 2013 om 10:57 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Tja, ik ben zelf niet wetenschappelijk goed genoeg onderlegd om het boek naar waarheid te kunnen controleren. Het enige wat ik dus kan zeggen is: probeer het en kijk of het voor jou werkt. Ik merk dat ik door niet meer dagelijks tarwe te eten, langer tussen maaltijden kan hebben zitten zonder te gaan trillen en beroerd te worden en meer gelijkmatige energie heb over de hele dag. Of dat dan aan gliadine ligt of wat anders, dat weet ik niet 😉


      2 september 2013 om 14:47 | Beantwoorden
      • Anna van Wittenberghe

        Nergens, maar dan ook helemaal nergens in Broodbuik staat dat gliadine verslavend is en overgewicht in de hand werkt, zoals de anonieme recensent van Chivo beweert. En daarmee kan hun hele ‘boekbespreking’ in de prullenbak, want het boek is dus blijkbaar niet goed gelezen. Of helemaal niet zelfs. En de redenen waarom je ook andere genoemd zaken uit je dieet zou moeten schrappen, staan duidelijk verwoord, en zijn niet gerelateerd aan wat Chivo denkt gelezen te hebben.

        Wat er wel staat is: De verslavende eigenschappen van tarwe bijvoorbeeld, die tot uitdrukking komen als overweldigende verleiding en obsessie en die met opiaatblokkerende medicijnen een halt toegeroepen kunnen worden, zijn niet direct te wijten aan gluten, maar aan exorfinen, het afbraakproduct van gluten.

        Trek zelf je conclusie.

        Bijzonder, dat er alleen maar wordt gehamerd op ‘geen wetenschappelijk bewijs’ voor wat Davis schrijft. Ook de 300 wetenschappelijke studies zijn niet belangrijk blijkbaar. Niemand heeft het over de gezondheidsclaims – die men in Europees verband op gebied van volkorenproducten wilde vastleggen – door de European Food Safety Authority van tafel zijn geveegd wegens: geen aantoonbare oorzaak en gevolg. Alles waarmee we om onze oren worden geslagen als het op het zogenaamde gezonde volkoren aan komt, en wat gebracht wordt als ‘het is zo’, het Voedingscentrum voorop, is dus helemaal nergens op gebaseerd.

        Dát is pas ernstig.


        2 september 2013 om 15:29 | Beantwoorden
        • Lisette Zwiggelaar

          Wauw, dank je wel voor je verhelderende en duidelijke toelichting!


          3 september 2013 om 12:01 | Beantwoorden
          • Chi L Chiu

            Beste Lisette,

            Zoals je uit mijn reactie kunt destilleren. Is er niets verhelderends of duidelijk aan de reactie van Anna. Haar argumenten zijn erop gericht om te scoren, niet om iets toe te lichten.

            Haar reactie zal bepalen of ze ook daadwerkelijk enige kennis heeft of alleen maar een overtuiging wil verkopen.


            11 september 2013 om 21:31 |
          • Lisette Zwiggelaar

            Beste Chi,

            Bedankt voor je reacties. Ik ben ook benieuwd of ze gaat reageren. Maar, dat gezegd hebbende, jullie beide reacties zijn er op gericht om te scoren 😉 Jij om je recensie te verdedigen, zij om haar vertaling te verdedigen, en van beide heb ik daar begrip en respect voor.

            Groetjes, Lisette


            12 september 2013 om 11:37 |
          • Chi L. Chiu

            Hoi Lisette,

            Dank voor het plaatsen.

            Ik begrijp dat je de indruk krijgt dat er alleen maar gescoord dient te worden, maar ik ben hier niet om mijn recensie te verdedigen, maar om de waarheid boven water te krijgen. Daarom adresseer ik haar argumenten direct. Daar zit het verschil met haar reactie. Zij adresseert vooral zaken die er niet staan. Ik hoop dat je dat verschil kunt waarderen.

            Groet,

            Chi


            12 september 2013 om 12:03 |
          • Lisette Zwiggelaar

            Hoi Chi,

            Geen probleem, ik probeer zelf ook boven water te krijgen hoe ik nou het beste gezond kan eten. Dit blijkt alleen lastiger te zijn dan ik aanvankelijk (“vroeger”) dacht.

            Groetjes, Lisette


            12 september 2013 om 12:20 |
        • Chi L Chiu

          Beste Anna,

          Ik ben anonieme schrijver van de recensie van Broodbuik en dank voor de kritiek. Je mist helaas het punt. Hoe de verslavende werking tot stand komt wordt idd niet door mij in detail besproken. Het is irrelevant en zonde van onze tijd. Wat wel relevant is dat een verklaringsmechanisme niet belangrijk is als het experiment, het tegendeel uitwijst. resultaat uit het experiment gaat nl. altijd voor de theorie. Daarvoor haalt Davis de volgende referentie aan:

          Drewnowski A (1995), Krahn DD, Demitrack MA, e.a. Naloxone, an opiate blocker, reduces the consumption of sweet high-fat foods in obese and lean female binge eaters. Am J C/in Nutr 1995;61:1206-12.

          Volgens hem zou de inzet van Naxalone (opiaatblokker) leiden tot 28% minder consumptie van tarwe producten. Dat klopt niet. Heb je de publicatie gelezen? Na inzet van naxalone blijkt men 40 procent mee tarwe te eten en minder junkfood.

          Daarnaast beweert Davis dat obese patiënten die glutenvrij gingen afslankten. Hij haalt daarvoor de volgende referentie aan:

          Murray JA (2004), Watson T, Clearman B, Mitros F. Effect of a gluten-free diet on gastrointestinal symptoms in celiac disease. Am J Clin Nutr. 2004 Apr;79(4):669-73.

          Ook dat is fout. Allereerst waren het geen 215 obese patiënten, maar het hele spectrum van de BMI schaal. Daarvan verloren slechts 25 van de 215 gewicht, terwijl er 91 in gewicht toenamen. Heb je de publicatie gelezen?

          Het gegeven dat er bijna 300 literatuurreferenties heeft dus geen enkele betekenis. Literatuurreferenties zijn er niet om te citeren, maar om te controleren. Dat is wat wij doen. Op basis daarvan is het overduidelijk dat het boek gebaseerd is op misinformatie.

          Het gegeven dat Davis kan verklaren waarom alle producten verbannen kunnen worden is van hetzelfde laken en pak. De verklaring is niet belangrijk, het is een rookgordijn. Als je snacks, chips, snoepgoed, sauzen, alcohol en frisdranken dient te schrappen om welke reden dan ook, dan slank je sowieso af. Kwestie van de energiebalans.

          Ik verneem graag wanneer je een gericht weerwoord hebt op de kritiek. Het zou je sieren om eerst de 300 publicaties eens op te vragen en na te trekken in plaats van een recensie te bekritiseren op informatie die er NIET in staat. Op basis van de genoemde feiten is het boek Broodbuik, het enige wat de prullenbak in kan. Ik wacht met spanning af!


          11 september 2013 om 21:26 | Beantwoorden
  • Fredy

    Ik ben nu 3,5 jaar op een glutenvrij dieet omdat ik Coeliakie heb (wat trouwens in de genen zit). Ik moet iedere 2 uur iets eten (omdat glutenvrij eten vaak licht verteerbaar is) en ik ben een paar kilo aangekomen. Graag wil ik van jullie dan ook weten wat jullie eten zodat je wel meer energie hebt en niet zo vaak hoeft te eten.


    3 september 2013 om 16:32 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Vervelend zeg!

      Ik ontbijt met havermoutpap, dan zit ik lang zat vol. Soms wat fruit tussendoor.

      Lunch vaak een portie avondeten van de avond ervoor, of een salade met peulvruchten, groenten en iets van noten, tonijn of ei

      Rond een uur of 4 vaak een handje noten, een stukje chocola en gedroogd fruit

      Avondeten vaak de recepten die ik hier plaats

      En soms ‘s avonds nog iets als doppinda’s, walnoten in dop of naturel chips (niet gezond, wel glutenvrij 😉 )

      Hopelijk kun je hier wat mee!


      3 september 2013 om 16:36 | Beantwoorden
      • Katia Van der Auwera

        pinda’s en walnoten uit de dop zijn perfect gezond lijkt mij: vol gezonde onverzadigde vetten, wanneer ze naturel (ongezouten) zijn.
        Ze bevatten ook veel eiwitten en zouden als tussendoortje ervoor kunnen zorgen dat je minder vlug terug honger hebt.
        Ze zijn wel vrij calorierijk, dus best beperken tot een handje per dag.


        3 september 2013 om 16:40 | Beantwoorden
  • Dennis Laarman

    Wat een hoop reakties op dit fantastische boek.
    Ja, het is een beetje een saai boek, waar je jezelf inderdaad doorheen moet slaan, maar het opent niet alleen deuren naar de toekomst het opende ook mijn ogen.
    Wat ik wel jammer vind is dat men heel snel leest over het stukje dat tarwe GENETISCH GEMANIPULEERD is. Wat het boek ook laat zien is dat die manipulatie ontworpen is in Amerika, waar ook ROUNDUP (ja, die onkruidverdelger) wordt gemaakt.
    Het zal een aantal jaren duren voor men dit werkelijk door heeft, maar 10 jaar geleden spraken niet veel mensen over een Gluten allergie, de laatste jaren steeds meer en meer.
    Er is dus gelukkig nog hoop, maar ik lees hier van mensen die aankomen bij een ‘gluten-vrij’ dieet. Deze mensen moeten dit boek echt lezen, want daar valt namelijk te lezen dat ‘gluten-vrij’ precies is wat het is, het is vrij van gluten, maar aangevuld met allerlei zetmelen e.d., die weer diezelfde werking van tarwe in beweging zetten.

    Ben ik een fanatiekeling op het gebied van eten of dit boek? Niet echt, ik ben van mening dat iedereen dit boek minstens gelezen moet hebben om een oordeel te vellen. Vooral de reakties van de mensen op het internet die voor en tegen zijn, laten zien dat veelal mensen dit boek niet gelezen hebben.
    Koop dit boek digitaal of analoog tussen de 12 en 18 euro…het is echt elke cent waard…wat ga je er anders meedoen? McDonalds?


    8 september 2013 om 13:15 | Beantwoorden
  • B.Prosé

    Geweldig leuke site, reactie’s heen en weer erg interessant om te lezen en zeker erg leerzaam.


    22 september 2013 om 11:53 | Beantwoorden
  • hedwig

    HOi allemaal

    De laatste jaren ben ik wat flinker geworden dan vroeger, voel me opgeblazen.
    En ze zeggen dat hoe je je voelt,je ook uitstraalt.
    Ik ben bij een orthomoluculair arts geweest,koste me enorm veel geld maar aan het probleem hielp het niet.
    In het begin wel ben begonnen met suikervrij en vetvrij te eten.Ook koeiemelk werd vervangen door geitenproducten. Dat leverde me eerst op dat ik 17 kg af ben gevallen.Maar langzamerhand is dit allemaal weer erbij.
    De voedselzandloper heb ik gekregen en gelezen en dus nu als ontbijt havermoutpap.
    Ik ben erg streng voor mezelf en als ik ergens mee begin dan ga ik er voor 100% voor.
    Ik heb contact gehad met nederland slank, deze bieden dieet op maat aan kost alleeen 900 euro.
    Zoals je ziet probeer ik vanalles,maar heb het goede nog niet ontdekt.
    Wie herkent dit en kan me tips geven of helpen.
    Moet wel zeggen dat ik ook nog in de overgang ben.
    Graag tips over tarwevrij eten.
    Ik eet nu wel speltbrood en dat schijnt wel te kunnen.
    help
    Ik ben


    25 september 2013 om 21:27 | Beantwoorden
  • Esther

    Weten jullie ook wat over oude tarwerassen. Of die wel gezond zijn?

    kijk bijvoorbeeld op deze site:

    http://www.kamut.com/nl/health.html


    9 oktober 2013 om 14:42 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Je kunt bijvoorbeeld eens een maand testen of gluten voor jou het probleem zijn, door het niet te eten, en dan wel en te kijken wat het effect is. Als je tegen gluten kan, zijn de andere granen een goed idee, zoals spelt en rogge bijvoorbeeld. Dat is sowieso gezonder dan het moderne tarwe


      9 oktober 2013 om 15:17 | Beantwoorden
  • Liesbeth Oerlemans

    Wat is het doel van deze blog? Het promoten van hypes of het verzamelen van feiten? Tot nu toe heb ik (zoals meestal bij boeken die een hype zijn) weinig zinnige recensies gelezen. De recensie van Chivo Opleidingen is zoals gebruikelijk weer uitstekend omdat deze op feiten is gebaseerd. 1% van de Nederlanders heeft coeliakie. Er is een iets grotere groep die niet tegen gluten kan, inschatting is dat deze groep zo’n 10% bedraagt. Dan kan nog steeds 90% van de Nederlanders prima tegen gluten.

    De Voedselzandloper is ook zo’n hype waarin heel veel staat, maar weinig onderbouwd is: http://www.liesbethoerlemans.com/2012/07/de-voedselzandloper.html In Nederland zijn er steeds meer mensen die zich met sensatie (in het voedingsvak) bezig houden en steeds minder mensen die zich met feiten bezig houden. De client heeft echter recht op de allerbeste onderbouwing.


    3 november 2013 om 18:25 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Het doel is voor mij om de feiten boven water te halen. Alleen als je geen opleiding in voedingskunde oid hebt gevolgd is dit heel lastig! En ook als je wel zo’n opleiding hebt gevolgd, wie beslist dan of de studieboeken op de echte harde feiten gebaseerd zijn? Dus zoals ik al eerder zei, het enige wat ik kan doen is dit soort methodes op mezelf testen en mijn ervaringen delen. En mijn ervaring was dat ik geen last heb van tarwe of gluten, maar dat ik me wel fitter voel als ik lunch zonder (geen dip).

      Groetjes, Lisette


      4 november 2013 om 14:26 | Beantwoorden
      • Liesbeth Oerlemans

        Leuk Lisette dat je reageert! Maar toch een kanttekening: wat voor een individu geldt hoeft niet in het algemeen te gelden. Daarom is het raadzaam mensen als Chi (van Chivo) te volgen. Het is misschien niet altijd fijn om te lezen dat hij weer een mythe doorprikt, maar toch is dat handig om te weten (zodat je niet voor niets allerlei moeite doet voor interventies waarvan gedacht wordt dat ze nuttig zijn maar dat niet zijn). Dat scheelt je tijd en soms ook geld :-)


        4 november 2013 om 14:38 | Beantwoorden
  • Else

    Hallo, ik ben ook zeer onder de indruk van het broodbuik boek en ben al aan het afbouwen m.b.t. rijstmeel, maismeel etc. Gluten liet ik al langer achter me. Maar het basisbrood recept uit het Broodbuik boek is niet echt lekker. Ook andere recepten vallen erg tegen hebben jullie tips?
    Groetje
    Else


    16 januari 2014 om 18:14 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      schrappen, niet vervangen 😉 Als je probeert om de smaak en textuur van echt brood te vervangen, wordt het nooit zo lekker. Maar als je hele andere maaltijden maakt heb je geen tegenvallende smaak. Het is een beetje afhankelijk of je verder ook zo koolhydraatarm wil eten zoals Davis aanraad of niet. Anders zou je kunnen ontbijten met havermoutpap of boekweitmeelpannenkoeken. Zo niet, dan bijvoorbeeld met een omelet met groenten. Zo doe ik het in ieder geval 😀

      Groetjes, Lisette


      17 januari 2014 om 11:15 | Beantwoorden
  • Else

    Ik schrap ook en vervang niet omdat de vervangers me ook dik maken.
    Ik vind het jammer dat de smaak van het basisbrood niet echt lekker is.
    deed er gisteren een keer geitenkaas op en moest er toch wel heel veel kaas opleggen wilde ik het proeven. Ik eet ook omeletten en havermout etc.
    Zelf ben ik Natuurgeneeskundige en Orthomoleculair gewichtsconsulent weet er dus al veel vanaf. Maar dat de vervangers dus mais-,rijst-, tapioca-, aardappelmeel de dikmakers zijn had ik niet verwacht.
    Voor de rest hou ik me er goed aan en ga zsm een lijst maken wat ik wel mag a.d.h.v. het broodbuikboek Hoewel in het kookboek staat dat je dadels wel mag en dit staat als verboden in het broodbuikboek.
    Wat me verbijsterd is dat de auteur de magnetron aanbeveelt Is er één apparaat ongezond dan is het wel de magnetron. De microgolven keren de moleculen om waardoor organische voeding anorganisch wordt en je dus eigenlijk afval eet. Ook is hij niet vies van zuivel. Ook vreemd want in Nederland is allang bekend dat zuivel voor de kalfjes is en dat zijn wij mensen niet. Ik neem af en toe geitenkaas en in de cappucino lactose vrije melk.
    Ben benieuwd naar jullie verhalen.

    .


    17 januari 2014 om 12:43 | Beantwoorden
    • Liesbeth Oerlemans

      Je wordt dikker als je meer kcal eet dan verbruikt. Er bestaan geen bijzondere producten waarbij dit anders is.


      17 januari 2014 om 12:46 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Hij maakt inderdaad een paar rare beslissingen, zoals de magnetron. Als ik me niet vergis had hij het in Broodbuik nog wel over de kwaliteit van het zuivel (liefst ongepasteuriseerd en van grasgevoerde koeien/geiten/schapen) maar in het kookboek valt dit weg. Ik hoor de laatste tijd namelijk wel veel positieve verhalen over ongepasteuriseerde zuivel van grasgevoerde dieren. Vanuit de Weston A. Price kant zijn ze hier nogal enthousiast over, misschien dat je die naam weleens gehoord hebt.

      In het basisboek staat inderdaad gedroogd fruit in de ‘zelden of nooit eten’ categorie. Inderdaad wel raar dat hij dit in het kookboek gebruikt.


      17 januari 2014 om 14:17 | Beantwoorden
  • Else

    Als je reageert op mais, rijdt, aardappel en tapiocameel dan krijg je veel te veel khd binnen en blijf je op gewicht.
    Als je en gluten niet meer eet en de bovenste 4 en geen zuivel en geen suiker en geen nachtschadevoeding en echt het goede eten eet, dan mag je er van uit gaan dat je afvalt


    17 januari 2014 om 13:17 | Beantwoorden
    • Liesbeth Oerlemans

      Else, ongeacht hoeveel je ervan eet? Geweldig! 😀


      17 januari 2014 om 13:19 | Beantwoorden
  • Else

    Ja ik denk dat we dit wel mogen verwachten.
    Ik doe er krachttraining naast en zorg dat ik niet te veel stress heb, want anders wordt er weer teveel cortisol aangemaakt en dan slank ik nog niet af.


    17 januari 2014 om 13:45 | Beantwoorden
    • Liesbeth Oerlemans

      Er bestaat geen wondervoeding. Van te veel kcal (meer innemen dan je verbruikt) kom je altijd aan! Ook als die kcal alleen uit groenten bestaan. Uiteraard kun je wel beter groenten eten dan snoep. Maar naast voedingswaarde, geldt de balans wat betreft kcal ook altijd. Er bestaat daar geen uitzondering op.


      17 januari 2014 om 13:51 | Beantwoorden
      • Aart

        Hier is een nuancering op z’n plaats:

        Het menselijk lichaam heeft een zeer verfijnd mechanisme om de glucosespiegel in het bloed binnen exacte marges te houden, nl. ongeveer 1 theelepeltje glucose per dag. We weten dat het omslagpunt van vetverbranding ligt bij 110 gram koolhydraten per dag (het is dus verstandig om niet meer dan 100 gram koolhydraten per dag te consumeren). Als het glucosegehalte in het bloed hier overheen komt, zal de alvleesklier d.m.v. het hormoon insuline deze glucose uit het bloed verwijderen en in de cellen duwen, om deze op te slaan in vet, de werkelijke brandstof van het menselijk lichaam. Ons lichaam kan dus suiker omzetten in vet.

        Je kunt dus absoluut te veel koolhydraten eten en daar dik van worden.

        Je moet eens proberen om te veel vet te eten. Dat lukt niet. Je wordt namelijk kots misselijk. Vet wordt niet opgeslagen maar uitgescheiden.

        Baseer je voeding dus niet op (zwaar bewerkte) koolhydraten maar juist op goede vetten zodat je systeem gaat werken op vetverbranding (zoals het van nature bedoeld is).

        Een goed boek waarin dit wordt onderbouwd is “Eet vet word slank” van Barry Groves.


        7 september 2014 om 16:22 | Beantwoorden
  • Else

    meeeens


    17 januari 2014 om 14:16 | Beantwoorden
  • Tris

    Wat een onzin! Mijn zusjes en moeder hebben ernstige coeliakie, maar gluten is alleen slecht voor mensen die die ziekte hebben, de rest kan het gewoon eten! En het is goed om koolhydraten te eten, ze vormen samen met eiwitten en vetten het hoofdbestanddeel van ons voedsel. En ik snap de havermouthysterie ook niet, want havermout heeft ongeveer dezelfde glycemische index als tarwe, hetzelfde eiwitgehalte en bevat echt niet meer vitaminen of mineralen. Als iemand mij kan uitleggen waarom havermout wel mag en tarwe niet?


    15 mei 2014 om 12:55 | Beantwoorden
  • Tris

    de magnetron zet organisch materiaal om in anorganische stoffen? weet u ook maar íets van scheikunde want dat slaat helemaal nergens op. (tip: zoek eens in een goed scheikundeboek/biologieboek op wat de de definities van organische en anorganische stoffen zijn!)


    15 mei 2014 om 13:04 | Beantwoorden
    • annechiena

      Dag,

      Op welke pagina van het Broodbuikboek staat dit? Lees het graag.


      15 mei 2014 om 15:56 | Beantwoorden
      • Tris

        Staat niet in het boek, dat zegt Else hier op 17 januari. Laat het duidelijk zijn dat dat niet klopt.


        16 mei 2014 om 07:56 | Beantwoorden
        • annechiena

          dank! Ik had dus eerst de hele discussie moeten lezen. Kon me al niet voorstellen dat Davis zoiets zou schrijven.


          16 mei 2014 om 09:05 | Beantwoorden
  • Liesbeth Oerlemans

    Ik ben verbaasd en eigenlijk ook verbijsterd dat er werkelijk mensen zijn die boek ook maar enigszins serieus nemen. Ook al zou je niets maar dan ook niets van de materie begrijpen dan denk je toch al door de toon ‘dit is geen serieus boek, maar dit is iemand die graag verdient aan een boek’. Ik zal mijn bijdrage aan deze discussie stoppen (want ik vermoed dat jullie dat liever hebben). Voor diegene die interesse wat er klopt van het boek, ik schrijf nav dit boek mijn master-thesis over de effecten van volkoren op de gezondheid.


    16 mei 2014 om 10:16 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Hoi Liesbeth,

      Ik ben heel blij met je inbreng hoor! Ik kan me goed voorstellen dat het voor jou als deskundige overduidelijk is als er dingen niet kloppen, maar als je daar niet voor gestudeerd hebt is dat echt niet zo duidelijk. Ik zou graag leren hoe ik hier meer inzicht in krijg. En hoe ik wetenschappelijke onderzoeken kan opzoeken en beoordelen op betrouwbaarheid. Ik denk dat de lezers van mijn site dit ook heel erg interessant vinden. Zou ik jou een keer hier over mogen interviewen?

      Groetjes, Lisette


      16 mei 2014 om 14:46 | Beantwoorden
      • Annechiena

        Dag Lisette,

        Lees net je reactie op het bericht van mevrouw Oerlemans. Als je wetenschappelijk onderbouwde argumenten wilt waarom volkoren granen niet goed voor de mens zijn, kan ik ervoor zorgen dat je ook rechtstreeks vragen kunt stellen aan William Davis. En in zijn volgende boek, komen de gezondheidsaspecten, na jaren onderzoek en ervaringen, aan de orde. Allemaal wetenschappelijk onderbouwd. Laat maar weten of je belangstelling hebt.


        16 mei 2014 om 15:23 | Beantwoorden
  • Katja

    Hallo iedereen,

    2 jaar geleden werd er collitis ulcerosa bij me vastgesteld, een chronische ontsteking van het darmslijmvlies. In de klassieke geneeskunde werd ik met vanalles en nog wat behandeld, op mijn vraag of ik mijn voeding moest aanpassen werd er negatief geantwoord. Een jaar lang ben ik zo ziek geweest dat een door mezelf opgesteld eliminatiedieet weinig aan het licht bracht omdat ik gewoon op alles reageerde… Vijf maanden geleden ben ik overgestapt naar de complementaire geneeskunde. Eerste vraag: mevrouw, u eet met uw aandoening toch glutenvrij? Niet dus. Ik kreeg de raad het boek Broedbuik te lezen en dit zo goed als mogelijk te volgen. Het effect op mijn energiepeil was vrij snel te merken, vandaag de dag kan ik zeggen dat ik bijna in een latente fase zit…

    Veel succes nog met deze blog!


    16 mei 2014 om 18:13 | Beantwoorden
    • Lisette Zwiggelaar

      Mooi resultaat Katja! Mocht je er niet helemaal komen volgens Broodbuik, zou je ook nog eens naar SCD kunnen kijken. Dit eetpatroon is speciaal ontwikkeld voor mensen met de ziekte van Crohn en Collitis Ulcerosa.

      Dank je wel!


      19 mei 2014 om 13:40 | Beantwoorden
  • G van Grijnen

    Een auteur die beweert dat de ontwenningsverschijnselen van tarwe en heroine gelijkaardig zijn, is of niet helemaal goed snik of alleen uit op effectbejag om zijn beweringen een dramatische lading te geven.

    Zelf vermoed ik het laatste.

    William Davis wil waarschijnlijk, zoals zovele dieetgoeroes die hem voorgingen, zo snel mogelijk miljonair worden.


    17 augustus 2014 om 23:51 | Beantwoorden
  • daisy

    Volgens mij leiden veel mensen tegenwoordig aan orthorexia en zijn zo obsessief met hun voeding bezig en bang om iets zogenaamd ‘fouts’ te eten dat ze al lichamelijke klachten krijgen van de gedachte alleen! Kom op zeg, je hebt hier in dit land gewoon de luxe om je zorgen te maken om je voedsel.
    Als je in een arm land woont waar je hard moet werken voor je geld en maar een schamel maaltje tot je beschikking hebt iedere dag, dan zou je wel anders piepen.

    Ik verbaas me erover dat op elke blog over voeding iedereen elkaar maar nakakelt en telkens refereert naar de zelfde boeken, auteurs, voedingsgoeroes etcetera, en denkt dat als mensen zoals Jesse van der Velde of Ralph Moorman en velen anderen iets promoten het ineens supergezond of juist superslecht zou zijn. Het boek van J. van der Velde barst van de onwaarheden en slecht onderbouwde adviezen. Snel geld verdienen lijkt vandaag de dag voor veel van deze zogenaamde voedingsdeskundigen de hoofdreden te zijn om boeken te schrijven. Echt bespottelijk.

    Ik vind het trouwens ook echt een aanval op mensen met echte coeliake (een ernstige aandoening) om als gezond persoon maar geen glutengranen te eten. Deze mensen moeten en kunnen geen gluten verdragen en zijn dus wel genoodzaakt om ze te laten staan. Dit in tegenstelling tot het merendeel van de mensen die ze gewoon kunnen verdragen, maar die ze gewoon als ‘hobby’ of omdat dat nu eenmaal de zogenaamde trend is, niet meer eten.

    In volkoren granen, zoals gerst, rogge, haver en spelt zitten ook tal van gunstige stoffen, mineralen, eiwitten en antioxidanten die bijdragen tot een gezond gestel. Om deze nu volledig uit je voedingspatroon te schrappen en te denken dat andere koolhydraten uit pseudogranen, groentesoorten, fruit en noten en zaden, je behoefte aan deze stoffen volledig zullen afdekken is klinkklare onzin. Je solliciteert daarmee naar tekorten op lange termijn, ook al denk je zogenaamd dat je gezond bezig bent.


    27 oktober 2014 om 18:17 | Beantwoorden
  • Levi Patty

    Voor iedereen die zich druk maakt over zijn of haar gewicht, coeliakie heeft of niet, tegenstrijdige berichten over voeding. We worden al jaren voor de gek gehouden door de voedingsindustrie. Adviezen van het Voedingscentrum moet je inderdaad met een korrel zout nemen zoals iemand al opmerkte. Wil je een organisatie volgen die echt werk van maakt. Zoals eisen dat de producent van rundvlees met miltvuur componenten bekend wordt gemaakt. Is van hogerhand afgewezen om de naam van de producent te beschermen. En omdat het om minimale miltvuur componenten ging dat geen gevaar op levert voor de “gezondheid”. Maar de producten zijn wel uit de schappen gehaald! Dus….????????
    Voor wie belang heeft wat er toe doet voor je gezondheid raad ik aan om het boek “GRAIN BRAIN” ( Het Gluten Gevaar), van Dr. DAVID PERLMUTTER te lezen. Hij is een vooraanstaand neuroloog die veel verder gaat met de onderzoeken. Onderbouwd door jaren lange onderzoeken door medecollega’s, universiteiten( Zweeds Universteit in Karolinska wereldwijd gerenomeerd). Neem maar aan dat zij hun naam niet te grabbel gooien om in zijn boek te worden aangehaald vanwege hun uitstekende naam en expertise.
    Eye opener voor wat voeding doet met jouw hersenen en lichaam!
    Het boek is niet bij Bolcom te krijgen maar is via Bruna te krijgen, €19.


    4 november 2014 om 15:42 | Beantwoorden
  • antje

    Ik ben geen wetenschapper, geen healthfreak of hype type , kan alleen uit eigen ervaring spreken.
    At altijd gezond volgens het voedingscentrum , maar toch werd ik zwaarder. Van een sonja bakker dieet werd ik dikker ipv slanker.
    Ik was moe, futloos, hield vocht vast, had ‘s avonds last van schouders en nek enz.

    Ben gestopt met tarwe eten,maar vervang dit door koolhydraatarme producten.
    Dus geen koekje, maar een aantal nootjes of een bakje volvette yoghurt,stukje worst,of kaas.
    Ipv brood , vis of kaas , noten of ei.
    Mijn calorieën inname stijgt hierdoor zelfs iets, toch val ik kilo’s af. ( bij normaal gewicht bmi 24 terug naar bmi 21.5 binnen enkele weken. )

    Eet ‘s avonds bij de maaltijd wel gewoon aardappelen of rijst ( geen pasta ) en alleen bij de warme maaltijd fruit.

    Mijn energiepeil is enorm gestegen.
    Op een ontbijt van een eitje met ham en wat kaas en tomaat, kan ik tot lunch als het moet.

    Snap nog steeds niet waardoor het komt, of het de suikers zijn, die ik nu minder binnen krijg of de tarwe of de totale afname van koolhydraten, (die nu zijn vervangen door vet en eiwit.)

    Kennelijk functioneer ik beter bij minder koolhydraten.
    Dan zou ik dus insuline resistent kunnen zijn en zonder dit ‘dieet’ op weg zijn naar type ll diabetes. ( iets wat veel voorkomt in mijn familie, terwijl ze slank zijn )

    Door de tarwe te vervangen door koolhydraatarm voedsel en wel een gewone avondmaaltijd te eten, bleek ik te diëten volgens “grip op koolhydraten” een boek van Yvonne Lemmers.
    Slechts een uur per dag neem je dan koolhydraten tot je en altijd gecombineerd met vet en eiwit en groente.

    Ben zelf al een beetje aan het experimenteren, waar het probleem bij mij ligt.
    ( dus tarwe of suikers of koolhydraten in het algemeen )

    Af en toe eet ik bij de warme maaltijd pasta, dit geeft geen problemen. ( waarschijnlijk geen tarwe allergie of intolerantie )

    Als ik een dag chocola eet en ijs bij de warme maaltijd ook geen probleem.
    ( dus ook niet extreem gevoelig voor suiker. )

    Maar een gebakje als toetje, dus tarwe en suiker samen is volgende dag 1 kilo zwaarder en ringen die knellen.

    Het lijkt erop dat de combi suiker en tarwe problemen geeft. Maar hier heb ik nog nooit iets over gelezen op internet.


    9 november 2014 om 15:26 | Beantwoorden

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.