Broodbuik: over tarwe, gluten en koolhydraten

Broodbuik

In de bestsellerlijst van Bol.com rechts van de site zag ik het boek “broodbuik” voorbij komen. Ik ben al regelmatig referenties hiernaar tegengekomen, bijvoorbeeld in De Voedselzandloper als ik mij niet vergis. Dus ik was nieuwsgierig! Het was even spitten, maar ik heb het boek uit. Vandaag zal ik de meest opvallende informatie met jullie delen.

Tarwe is niet meer wat het was
Als je aan een tarweveld denkt, zie je dan lange, in de wind wuivende tarwe voor je? Dit beeld klopt al lang niet meer. Het moderne tarwe is op zo’n manier genetisch gemanipuleerd dat het een stug dwergras is geworden, op een korte strohalm, dat niet beweegt in de wind. Het moderne tarwe is in de laatste 50 jaar veranderd. Het is geselecteerd op een hoge opbrengst per hectare, het goed verdragen van veel gewasbeschermingsmiddelen en het goed groeien op kunstmest. Niet meer op vitaminen, mineralen of verteerbaarheid.

Tarwe en de bloedsuikerspiegel
Koolhydraten zet het lichaam om in suikers, energie. Deze energie komt in de bloedbaan en het lichaam maakt insuline aan om deze energie te kunnen opnemen. Als je veel koolhydraten binnenkrijgt, moet je lichaam veel insuline aanmaken. Als het lichaam dit zo vaak, met zo’n hoge hoeveelheid heeft moeten aanmaken dat het er immuun, resistent voor wordt, spreken we van diabetes. Een methode om aan te geven hoe koolhydraatrijk een product is, en wat de impact op de bloedsuikerspiegel is, is de Glycemische Index.

De Glycemische Index (GI) is vastgesteld op 100 als uitgangspunt, dit is puur glucose (dus puur suiker). Wonderbaarlijk is dat tafelsuiker een GI van tussen de 59 en 65 heeft, terwijl volkoren brood een GI heeft van 72.

Tarwe is verslavend
Bij het eten van tarwe, bijvoorbeeld een boterham, gebeurt er een aantal dezelfde processen als bij het nuttigen van opiaten (morfine, heroïne). Veel mensen die veel tarwe eten en daar van de ene op de andere dag mee stoppen, ervaren dan ook afkickverschijnselen: extreme vermoeidheid, sufheid en geïrriteerdheid. Zelfs depressies. Daarentegen, stoppen met tarwe leidt op de lange termijn tot een verbeterde stemming, minder stemmingswisselingen, beter concentratievermogen en een diepere slaap. Dat klinkt goed!

Een waslijst aan tarwe-gerelateerde aandoeningen
Het boek “Broodbuik” gaat eindeloos in op de aandoeningen die gerelateerd zijn aan tarwe en gluten (let op: gluten zit ook in bijvoorbeeld rogge en spelt). Veel van deze aandoeningen kunnen verminderen of zelfs genezen door gluten uit het eetpatroon te schrappen:

  • diabetes
  • schizofrenie
  • ADHD
  • staar
  • acné (samen met een zuivel- en suikervrij eetpatroon)
  • de typische broodbuik (ook wel bierbuik genoemd)
  • hoog cholesterol
  • coeliakie
  • hersenaandoeningen als perifere neuropathie en cerebellaire ataxie
  • prikkelbare darm
  • huidaandoeningen als psoriasis en dermatitis herpetifornuis (en nog veel meer!)
  • artritis

Koolhydraat-arm is zijn advies
Volgens de auteur, cardioloog William Davis is een koolhydraat-arm eetpatroon het gezondst. Let wel, afhankelijk van de “expert” is dit anders. Bijvoorbeeld volgende Dr. John McDougall zouden we op een koolhydraatrijk plantaardig dieet moeten. Oftewel een dieet dat grotendeels bestaat uit groenten, avocado’s, paddenstoelen, vlees, vis, eieren, ongebrande noten, zaden, gekookte of drooggeroosterde pinda’s, en kaas. Met mate zuivel, fruit, peulvruchten, maïs, graansoorten zonder gluten als zilvervliesrijst, quinoa en boekweit en gefermenteerde sojaproducten als tofu.

Bereidingswijze maakt uit
“Broodbuik” is één van de weinige boeken die ingaat op bereidingswijzen. Zo wordt er verteld dat dierlijke producten die op hoge temperatuur worden verhit (grillen, frituren), er meer zogenoemde AGE’s ontwikkelen, die in je lichaam voor de klassieke ouderdomskwalen zorgen: kanker, dementie, erectiestoornissen, zichtproblemen als macula degeneratie, etc. Ook hoe langer dierlijke producten verhit worden, hoe meer AGE’s er gevormd worden. Ook vormen zich meer AGE’s bij een hogere bloedsuikerspiegel, dus wederom een koolhydraat-arm eetpatroon.

Praktische gedeelte valt tegen
Hoewel het een zeer goed informatief boek is, valt het praktische gedeelte heel erg tegen. Waar er een kleine 200 bladzijden besteed worden aan waarom tarwe, gluten en hoge bloedsuikerwaarden ongezond zijn, wordt er maar 35 bladzijden besteed aan wat je dan wel zou moeten eten. Plus nog wat receptjes in een bijlage.

Veel medische termen
William Davis is een cardioloog en dat kun je merken. Hij gebruikt erg veel jargon dat hij kort uitlegt. Lees dit boek en je kennis van biologie is enorm toegenomen, mits je je er doorheen kunt slaan.

Topje van de ijsberg
In dit artikel heb ik nog maar het topje van de ijsberg kunnen laten zien. Benieuwd naar het volledige verhaal? Bestel “Broodbuik” bij Bol.com (en help Kiwi&zo!)

Dit is een gesponsord artikel

Gratis gezonde recepten in je mailbox!

Meld je aan en ontvang gratis het e-book "Een beginnersgids, stap voor stap betaalbaar gaan eten"

* verplicht veld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>